Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Rola stereotypów w kreowaniu komizmu Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje, jakie stereotypy wykorzystała Gabriela Zapolska w konstrukcji postaci dramatu Moralność pani Dulskiej,
wyjaśnia, jaką rolę odgrywają stereotypy w kreowaniu komizmu w Moralności pani Dulskiej,
charakteryzuje rodzaje komizmu wykorzystane przez Zapolską, podając przykłady ich zastosowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
odwrócona klasa;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rola stereotypów w kreowaniu komizmu Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Przekład intersemiotyczny. Nauczyciel proponuje zainteresowanemu uczniowi albo grupie uczniów, by przygotowali kolaż lub mem będący ilustracją/komentarzem do typów (stereotypów) postaci wykreowanych przez Zapolską w Moralności pani Dulskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: Czym jest stereotyp? Podaj przykłady. Co oznacza według was: myślenie stereotypowe? Jak to może się przełożyć na myślenie o innych osobach?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza wykład ekspertki na temat roli stereotypów w kreowaniu komizmu przez Zapolską. Prosi, by uczniowie słuchając, notowali najważniejsze informacje. Następnie uczniowie, w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi. Później porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na 4 grupy, każdej z nich zostaną przyporządkowane postaci z dramatu Zapolskiej: gr. 1 – Aniela Dulska, gr. 2 – Felicjan Dulski, gr. 3 – Zbyszko Dulski, gr. 4 – Mela i Hesia Dulskie. Wszystkie grupy odpowiadają na pytania: Jakie cechy dominują w charakterze postaci? W jaki sposób Zapolska eksponuje te cechy? Czy postać jest komiczna? Dlaczego? Jakie stereotypy krytykuje autorka dramatu?
Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z prezentacji multimedialnej, wracać do wykładu ekspertki oraz wykorzystywać cytaty z dramatu Zapolskiej.Po upływie wyznaczonego czasu liderzy grup prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie oraz nauczyciel komentują dokonane ustalenia, mogą też uzupełniać informacje. Po zakończeniu dyskusji uczniowie, którzy przygotowali w domu memy/kolaże, prezentują je teraz, jako podsumowanie ustaleń dotyczących typów postaci i roli komizmu w Moralności pani Dulskiej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Moralność Dulskiej to w istocie nie‑moralność, a dzieło Zapolskiej to raczej tragi- niż farsa. Napisz esej, w którym zaprezentujesz swoje refleksje na ten temat.
Materiały pomocnicze:
Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Jadwiga Czachowska, Gabriela Zapolska: monografia bio‑bibliograficzna, Wyd. Literackie, Kraków 1966.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.