Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Rola stereotypów w kreowaniu komizmu Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Zakres rozszerzony
Lektura uzupełniająca
9) Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje, jakie stereotypy wykorzystała Gabriela Zapolska w konstrukcji postaci dramatu Moralność pani Dulskiej,

  • wyjaśnia, jaką rolę odgrywają stereotypy w kreowaniu komizmu w Moralności pani Dulskiej,

  • charakteryzuje rodzaje komizmu wykorzystane przez Zapolską, podając przykłady ich zastosowania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • odwrócona klasa;

  • przekład intersemiotyczny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rola stereotypów w kreowaniu komizmu Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

  2. Przekład intersemiotyczny. Nauczyciel proponuje zainteresowanemu uczniowi albo grupie uczniów, by przygotowali kolaż lub mem będący ilustracją/komentarzem do typów (stereotypów) postaci wykreowanych przez Zapolską w Moralności pani Dulskiej.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: Czym jest stereotyp? Podaj przykłady. Co oznacza według was: myślenie stereotypowe? Jak to może się przełożyć na myślenie o innych osobach?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza wykład ekspertki na temat roli stereotypów w kreowaniu komizmu przez Zapolską. Prosi, by uczniowie słuchając, notowali najważniejsze informacje. Następnie uczniowie, w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi. Później porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

  2. Prowadzący poleca, by uczniowie podzielili się na 4 grupy, każdej z nich zostaną przyporządkowane postaci z dramatu Zapolskiej: gr. 1 – Aniela Dulska, gr. 2 – Felicjan Dulski, gr. 3 – Zbyszko Dulski, gr. 4 – Mela i Hesia Dulskie. Wszystkie grupy odpowiadają na pytania: Jakie cechy dominują w charakterze postaci? W jaki sposób Zapolska eksponuje te cechy? Czy postać jest komiczna? Dlaczego? Jakie stereotypy krytykuje autorka dramatu?
    Podczas pracy uczniowie mogą korzystać z prezentacji multimedialnej, wracać do wykładu ekspertki oraz wykorzystywać cytaty z dramatu Zapolskiej.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu liderzy grup prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie oraz nauczyciel komentują dokonane ustalenia, mogą też uzupełniać informacje. Po zakończeniu dyskusji uczniowie, którzy przygotowali w domu memy/kolaże, prezentują je teraz, jako podsumowanie ustaleń dotyczących typów postaci i roli komizmu w Moralności pani Dulskiej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Moralność Dulskiej to w istocie nie‑moralność, a dzieło Zapolskiej to raczej tragi- niż farsa. Napisz esej, w którym zaprezentujesz swoje refleksje na ten temat.

Materiały pomocnicze:

  • Leokadia Kaczyńska, Jak prowadzić dialog z tekstem dramatycznym?, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.

  • Jadwiga Czachowska, Gabriela Zapolska: monografia bio‑bibliograficzna, Wyd. Literackie, Kraków 1966.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.