Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Analiza przebiegu zjawisk meteorologicznych w strefie frontu ciepłego i chłodnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia powstawanie ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,

  • charakteryzuje zmiany warunków meteorologicznych w strefie ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,

  • na podstawie opisu, schematu i mapy synoptycznej omawia przewidywalne zmiany pogody w związku z przejściem ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,

  • analizuje zmiany zachodzące w pogodzie po przejściu frontu ciepłego i zimnego.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

J. Tamulewicz, Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom V. Pogoda i klimat Ziemi, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1997.

A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje podsumowującą dyskusję klasową na temat pojęcia i rodzajów mas powietrza oraz frontów atmosferycznych. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Następnie uczniowie pracują w dwóch zespołach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z animacją 3D zawartą w e‑materiale oraz wykonanie polecenia 1, przy czym jeden zespół zajmuje się zjawiskami związanymi z przejściem frontu ciepłego, a drugi – chłodnego.

  • Po zakończonej pracy następuje omówienie przez uczniów jej wyników i klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” lub animacją 3D z e‑materiału, np. prezentując odpowiednie tabele związane ze zmianami zjawisk meteorologicznych przed, w trakcie i po przejściu określonego frontu atmosferycznego.

  • Następnie uczniowie rozwiązują zadania z bloku „Sprawdź się”. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione we wprowadzeniu do e‑materiału.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wykonanie polecenia 2 do animacji 3D.

  • Wykonanie w zeszycie tabeli zestawiającej różnice między warunkami pogodowymi przed, w trakcie i po przejściu  frontu chłodnego i ciepłego.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja 3D może zostać wykorzystana w celu utrwalenia wiadomości bądź przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących atmosfery, np. „Rodzaje i rozmieszczenie frontów atmosferycznych na Ziemi”, w tym lekcji powtórzeniowych do egzaminu maturalnego.