Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Analiza przebiegu zjawisk meteorologicznych w strefie frontu ciepłego i chłodnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa:
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia powstawanie ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,
charakteryzuje zmiany warunków meteorologicznych w strefie ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,
na podstawie opisu, schematu i mapy synoptycznej omawia przewidywalne zmiany pogody w związku z przejściem ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego,
analizuje zmiany zachodzące w pogodzie po przejściu frontu ciepłego i zimnego.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (i/lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze:
J. Tamulewicz, Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom V. Pogoda i klimat Ziemi, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1997.
A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje podsumowującą dyskusję klasową na temat pojęcia i rodzajów mas powietrza oraz frontów atmosferycznych. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części „Przeczytaj” e‑materiału.
Następnie uczniowie pracują w dwóch zespołach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z animacją 3D zawartą w e‑materiale oraz wykonanie polecenia 1, przy czym jeden zespół zajmuje się zjawiskami związanymi z przejściem frontu ciepłego, a drugi – chłodnego.
Po zakończonej pracy następuje omówienie przez uczniów jej wyników i klasowa dyskusja. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie, posiłkując się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” lub animacją 3D z e‑materiału, np. prezentując odpowiednie tabele związane ze zmianami zjawisk meteorologicznych przed, w trakcie i po przejściu określonego frontu atmosferycznego.
Następnie uczniowie rozwiązują zadania z bloku „Sprawdź się”. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione we wprowadzeniu do e‑materiału.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie polecenia 2 do animacji 3D.
Wykonanie w zeszycie tabeli zestawiającej różnice między warunkami pogodowymi przed, w trakcie i po przejściu frontu chłodnego i ciepłego.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Animacja 3D może zostać wykorzystana w celu utrwalenia wiadomości bądź przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących atmosfery, np. „Rodzaje i rozmieszczenie frontów atmosferycznych na Ziemi”, w tym lekcji powtórzeniowych do egzaminu maturalnego.