Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.9.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Die besten Filme aller Zeiten / Najlepsze filmy wszech czasów
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat kultury i filmów dla dzieci
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy gatunków filmów;
przedstawi swoją opinię na temat wybranych filmów;
poinformuje o wieczorze filmowym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych słów w kontekście;
strategie w zakresie rozumienia informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
współpraca z innymi osobami (kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie pracują w parach. Każda para ma za zadanie przygotować miniplakat obrazujący jej dwa ulubione filmy w formie zagadki dla pozostałych uczniów w grupie. Plakaty powinnny uwzględniać odpowiedzi na pytania: Wer? Wie? Wo? W razie trudności uczniowie pracują ze słownikami internetowymi lub proszą nauczyciela o pomoc. Efekty swojej pracy uczniowie prezentują w galerii na ścianie lub na ławkach. Nauczyciel prosi, aby uczniowie podczas oglądania plakatów i czytania informacji na nich zawartych zastanowili się, jaki to rodzaj filmu. Nauczyciel zapisuje niemieckie odpowiedniki rodzajów filmów na tablicy.
Nauczyciel zachęca uczniów do opisania zdjęcia otwierającego, zadając im pytania: Wer ist auf dem Bild? Wo sind die Personen? Was machen sie?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat najbardziej dochodowych filmów animowanych wszech czasów. Pyta także, który film jest im znany, który widzieli, a który chcieliby zobaczyć.
Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie dotyczyła filmu: rodzajów filmów, wyrażania opinii o nich oraz organizowania wspólnej imprezy filmowej.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Przeczytaj. Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda grupa zapoznaje się z treścią jednego dialogu, w razie potrzeby uczniowie korzystają z dostępnych źródeł, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie poszczególne grupy opisują, o czym są ich dialogi.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu:
dopasowują tematy rozmów do dialogów (Übung 1);
określają, który z bohaterów jakie filmy lubi (Übung 2);
znajdują informacje o tym, kto jak ocenia różne filmy (Übung 3).
Multimedium – katalog interaktywny pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. W tekstach pojawiają się dodatkowo określenia związane z filmem. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i prosi o powtórzenie chóralne poszczególnych słów. Wspólnie z uczniami wyjaśnia ich znaczenie.
Uczniowie pracują w parach. Sami wybierają kolejność wykonywanych ćwiczeń, które poszerzają słownictwo związane z tematem: film. Analizują katalog interaktywny, a następnie określają, czy dana wypowiedź jest zgodna z informacjami zawartymi w multimedium, czy nie (Übung 1), decydują, które pojęcia są związane ze światem filmu (Übung 2), oraz określają rodzaj filmu (Übung 3).
Uczniowie utrwalają słownictwo (rodzaje filmów oraz pojęcia z nimi związane, jak również określenia umożliwiające wyrażanie opinii na temat filmów), wykorzystując do tego zestaw ćwiczeń interaktywnych. Ustawiają określenia umożliwiające wyrażenie opinii na temat filmów w odpowiedniej kolejności od najbardziej pozytywnej do najbardziej negatywnej (Aufgabe 1), rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 2), rozpoznają wypowiedzi prawdziwe i fałszywe (Aufgabe 3), wyrażają opinię o filmach (Aufgabe 4), grają w memory (Aufgabe 5), rozpoznają, czy wskazane słowa należą do jednej kategorii (Aufgabe 6), opowiadają o swoich preferencjach filmowych (Aufgabe 8).
c) Faza podsumowująca:
Zastosowanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie. Na podstawie swojego plakatu każdy uczeń przygotowuje określenia związane z filmem jako zjawiskiem – wypowiedź zawierającą nowe słownictwo. W wypowiedzi uwzględnia ponownie pytania: Wer? Wie? Wo?, a także dodatkowe: Welche Filmgattung? Przygotowaną wypowiedź uczeń prezentuje koledze/koleżance. Uczniowie krążą po klasie i opowiadają sobie wzajemnie o swoich ulubionych filmach.
Praca domowa
Uczeń pisze SMS z informacjami o organizowanym wieczorze filmowym (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie notatek dotyczących ulubionego filmu z uwzględnieniem pytań: Wer? Wie? Wo?; nauczyciel informuje, że podczas analizy katalogu interaktywnego uczniowie poznają słownictwo związane z filmami oraz nauczą się wyrażać opinię o nich;
w trakcie lekcji: nauczyciel dobiera uczniów w pary i prosi, aby ćwiczyli wyrażanie opinii na temat filmów prezentowanych w katalogu interaktywnym za pomocą partykuł: besonders, sehr, ziemlich, gar nicht;
po lekcji: uczniowie grają w kalambury rysunkowe, prezentują sobie wzajemnie poznane słówka na tablicy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0