Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Polskie obiekty z listy UNESCO
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, 4‑letnie liceum ogólnokształcące oraz 5‑letnie technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania
(XV) Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń:
13) prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje historię UNESCO,
rozumie istotę tworzenia listy światowego dziedzictwa,
rozpoznaje wszystkie obiekty w Polsce, które znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt Polska lista światowego dziedzictwa, „Aura” 2010, nr. 9, s. 24‑26.
Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO, Spotkania z zabytkami, kultura, tradycje, pamiątki, r. 39, nr 9/10 (2015), s. 70‑71.
Strona internetowa UNESCO: www.unesco.pl
Przebieg lekcji
Lekcja składa się z trzech części – w pierwszej uczniowie zapoznają się fragmentem e‑materiału, następnie nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu. W drugiej części zajęć uczniowie lokalizują najbliższe sobie obiekty UNESCO. W trzeciej części nauczyciel wraz z uczniami zbiera informacje o poszczególnych obiektach znajdujących się na liście, w ten sposób nauczyciel ma wzbudzić w swoich podopiecznych ciekawość. Podczas wyboru najlepszej ciekawostki uczniowie powinni uzasadnić swoją decyzję.
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z historią UNESCO i zasadami tworzenia listy światowego dziedzictwa. W tym celu uczniowie czytają pierwszą część Przeczytaj.
Nauczyciel w formie ustnej sprawdza rozumienie przeczytanego tekstu.
W drugiej części lekcji nauczyciel prezentuje wszystkie występujące w Polsce obiekty wpisane na listę światowego dziedzictwa na podstawie grafiki interaktywnej. Nauczyciel prosi uczniów o zlokalizowanie ich miejsca zamieszkania i określenia odległości do najbliższego obiektu. Uczniowie mogą wykorzystać skalę zamieszczoną przy grafice lub inne źródła (np. Google Maps).
W trzeciej części lekcji nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie ćwiczenia nr. 10 z części Sprawdź się. Nauczyciel pilnuje, aby wybrane przez uczniów obiekty nie powtarzały się. Gdy uczniowie wybiorą obiekt i znajdą ciekawostki, nauczyciel kontroluje wymianę informacji między nimi. Głosowanie na najlepszą ciekawostkę może przebiegać w sposób zdefiniowany przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych informacji zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiły uczniom największe trudności.
Praca domowa
Przygotowanie pracy pisemnej na temat dwóch wybranych polskich obiektów znajdujących się na liście światowego dziedzictwa, z uwzględnieniem rodzaju obiektu, jego historii oraz cech, które zadecydowały o wpisie na listę.
Wykonanie ćwiczeń z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zwarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „Społeczeństwo i gospodarka Polski”.
Grafika interaktywna może posłużyć jako materiał pomocniczy w lekcjach dotyczących charakterystyki poszczególnych obszarów Polski.