Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.4.4
Imię i nazwisko autora lekcji: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Nimm deinen Lebenslauf unter die Lupe/Weź pod lupę swoje CV
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania o swoim wykształceniu, umiejętnościach i ścieżkach kariery.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje, z jakich elementów powinien składać się życiorys;
wymienia kluczowe dla życiorysu informacje;
tworzy przykładowy życiorys.
Cele motywacyjne
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i osiągnąć cel;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
samodzielnie dokonuje refleksji swoich umiejętności językowych;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie;
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie językowym oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, wyjaśnianie, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (animacja 2D);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ubiegania się o pracę.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu: aplikowanie.
Uczniowie tworzą swój własny, krótki Steckbrief/list gończy. Nauczyciel zbiera wszystkie listy, uczniowie losują z zebranych listów i opowiadają na temat osoby, którą wylosowali, nie wymieniając imienia i nazwiska, reszta klasy próbuje odgadnąć, o kim mowa.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają i jednocześnie słuchają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: połącz/uzupełnij luki/dobierz/ustaw w kolejności.
Uczniowie zapoznają się z animacją 2D i odpowiadają na pytanie: Was muss der Lebenslauf enthalten? Zapisują na tablicy informacje, które uzyskali za pomocą animacji 2D, tworząc w ten sposób mapę pojęć.
Uczniowie układają w odpowiedniej kolejności strukturę życiorysu, tłumaczą na język polski pojęcia i zwroty, przyporządkowują pytania i odpowiedzi do poszczególnych kategorii (Übungen 1‑3 z sekcji animacja 2D).
Uczniowie piszą własny życiorys, konsultują w parach swoje wątpliwości lub pytania.
Uczniowie wymieniają się przygotowanymi życiorysami, czytają je i nanoszą ewentualnie poprawki dotyczące poprawności (w przypadku błędów).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach przygotowują wskazówki, jak stworzyć dobrze skonstruowany życiorys. Wypracowują wspólny schemat.
Schematy wraz ze wskazówkami zawieszają na gazetce/ścianie klasy/tablicy informacyjnej. Przedstawiają swoje pomysły i obserwacje na forum klasy.
Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Propozycja do realizacji w warunkach stacjonarnych:
Uczniowie pracują w 3‑osobowych grupach, jeden z uczniów odczytuje przykładowy życiorys w wersji ciągłej, pozostali uczniowie z grupy zapisują informacje w formie tabelarycznej, następnie porównują wyniki.
Praca domowa
Uczeń wyszukuje w internecie informacje o wybranej osobie ze świata nauki i kultury, a następnie próbuje zapisać życiorys tej osoby w formie tabelarycznej (skróconej).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie w ramach metody lekcji odwróconej zapoznają się z animacją, uzyskują informacje na temat: co powinien zawierać dobrze napisany życiorys;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie w grupach otrzymują pocięte fragmenty życiorysów sławnych osób, tworzą strukturę życiorysu oraz przyporządkowują odpowiednie fragmenty do stworzonej struktury, życiorysy prezentują na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu; uczniowie przeprowadzają wywiad z koleżanką/kolegą/członkiem rodziny/nauczycielem na temat życia danej osoby, tworzą życiorys na podstawie informacji uzyskanych w wywiadzie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0