Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Metody przewidywania wybuchów wulkanów i ich znaczenie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I/IV
Podstawa programowa
Zakres podstawowy: V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Zakres rozszerzony: XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań ograniczających ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje negatywne skutki występowania zjawisk wulkanicznych,
omawia metody przewidywania wybuchów wulkanów,
omawia znaczenie przewidywania wybuchów wulkanów dla życia człowieka.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: pogadanka, burza mózgów, blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Książkiewicz M. , Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
Zuberek W.M., Przewidywanie geologicznych zagrożeń i katastrof naturalnych – ograniczenia i pewne możliwości, „Gospodarowanie Surowcami Mineralnymi” 2008, t. 24, z. 2/3, s. 123–134. Dostępny w internecie: warsztatygornicze.pl (dostęp 27.01.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie w postaci krótkiej burzy mózgów o negatywnych skutkach występowania zjawisk wulkanicznych. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy. Nauczyciel weryfikuje i w razie potrzeby uzupełnia propozycje. Na etapie weryfikacji i uzupełnień można wykorzystać pierwszy fragment części „Przeczytaj” e‑materiału dotyczący negatywnych skutków wystepowania zjawisk wulkanicznych.
Nauczyciel zadaje pytanie o możliwości zapobiegania negatywnym skutkom występowania zjawisk wulkanicznych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału dotyczącą metod przewidywania erupcji wulkanicznych (wraz z tabelami Rodzaje prognoz wybuchów wulkanów, Przykłady skutecznych i nieskutecznych przewidywań wybuchów wulkanów na świecie, Sposoby przewidywania wybuchów wulkanów – systemy monitorujące). Po upływie wskazanego przez nauczyciela czasu następuje podsumowanie najważniejszych informacji w postaci krótkiej pogadanki nauczyciela.
Nauczyciel weryfikuje zrozumienie materiału przez uczniów, zadając pytania. Odpowiada także na pytania dodatkowe uczniów i wyjaśnia ich wątpliwości.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie słuchają audiobooka i wspólnie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
Grupy prezentują i porównują swoje odpowiedzi, nauczyciel weryfikuje ich poprawność, czuwając nad możliwą dyskusją.
Faza podsumowująca
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z części „Sprawdź się” (np. 1–7), w parach bądź indywidualnie. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań, prosząc o przedstawienie odpowiedzi wybranych uczniów lub ochotników.
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji, utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Praca domowa
Wykonanie ćwiczenia nr 8.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporządź krótką wypowiedź pisemną dotyczącą przewidywania i monitorowania wybuchów wulkanów w Europie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału z całego działu „Litosfera” (zakres podstawowy: V). Może być wykorzystany także podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć z działu „Problemy środowiskowe współczesnego świata” dotyczących genezy i skutków zagrożeń geologicznych oraz geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 3, XVIII. 4).