Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Polskie Państwo Podziemne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje najważniejszych działaczy Polskiego Państwa Podziemnego;
charakteryzuje cywilne struktury Polskiego Państwa Podziemnego;
wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polegał dramat pokolenia wojennego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polskie Państwo Podziemne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji, a następnie przedstawia im planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. Formułują w ten sposób obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Jeżeli uczniowie zapoznali się z e‑materiałem, nauczyciel może poprosić o zreferowanie najważniejszych informacji, w tym celu zadaje pytania, np.: Czym było Polskie Państwo Podziemne? W jaki sposób utrzymywało kontakt z rządem RP na uchodźstwie? Jak było zorganizowane? Czym się zajmowało?
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje nagranie filmowe. Uczniowie pracując w grupach czteroosobowych, przygotowują odpowiedzi do poleceń: charakteryzują cywilne struktury Polskiego Państwa Podziemnego oraz opisują działalność różnych polskich stronnictw politycznych w czasie wojny. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych filmach układają w parach pytania do quizu dla innych dwójek uczniowskich. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Co było dla nich trudne? Czy uzyskali odpowiedzi na swoje pytania? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia pracę uczniów, wskazuje jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Wróć do filmów znajdujących się w sekcji „Film” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
K. Korboński, Polskie Państwo Podziemne. Przewodnik po Podziemiu z lat 1939–1945, Warszawa 2008.
A. Szumański, Polskie Państwo Podziemne, Wydawnictwo Penelopa, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą pracować z materiałami filmowymi w parach lub grupach. Mogą też zapoznać się z wszystkimi nagraniami przed zajęciami i na ich podstawie (oraz na podstawie tekstu e‑materiału) opracować prezentację przedstawiającą działalność i struktury Polskiego Państwa Podziemnego.