Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imiona i nazwiska autorów: dr hab. Małgorzata Luc, dr hab. Jacek Szmańda, prof. UP

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Erupcja wulkanu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia główne typy erupcji wulkanicznych;

  • analizuje i identyfikuje treści zawarte w różnych opracowaniach geologicznych;

  • dostrzega prawidłowości w zakresie relacji pomiędzy miejscem, skąd się wydostaje lawa i inne produkty wulkaniczne, ich cechami a formami terenu powstającymi w efekcie erupcji wulkanicznych.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: analiza danych geologicznych, rozmowa kierowana, dyskusja dydaktyczna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do internetu

Materiały pomocnicze

  • Jaroszewski W., Marks L., Radomski A., Słownik geologii dynamicznej, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1985.

  • Wrońska D., Pirus E., Górecki J., Jaszczuk S., Klimiuk L., Encyklopedia Geografia, Wyd. II poprawione, Wyd. Greg Kraków, 2020.

  • Newhall, Christopher G., Self, Stephen. The volcanic explosivity index (VEI) an estimate of explosive magnitude for historical volcanism, „J. Geophys. Res.”. 87 (C2), s. 1231‑1238, 1982.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel podaje cele lekcji.

  • Nauczyciel przypomina najważniejsze zagadnienia z zakresu procesów wulkanicznych omówione w lekcji: Jakie procesy wywołują zjawiska wulkaniczne i trzęsienia ziemi?

  • Szczególną uwagę zwraca na uwarunkowania związane z powstaniem wulkanów.

  • Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zawartymi w bloku tekstowym i animacją 3D.

R1dmkjZ3N6Ff2
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią teoretyczną i multimedium bazowym.

  • Nauczyciel przeprowadza rozmowę kierowaną. Prosi uczniów o krótkie wypowiedzi na temat: (1) Co to jest wulkan, skąd pochodzi ta nazwa i jakie są produkty oraz formy powstające w wyniku erupcji wulkanów?; (2) Jaki wpływ ma zawartość krzemionki na cechy lawy wulkanicznej oraz na kształt form terenu, które powstają w wyniku wydostania się lawy na powierzchnię ziemi?; (3) Z jakich otworów może wydostawać się lawa?; (4) Co to są ekshalacje wulkaniczne i jakie są ich rodzaje?; (5) Jakie są typy erupcji wulkanicznych, czym się one różnią?; (6) Jak nazywa się wskaźnik służący do określania wielkości erupcji wulkanicznej?.

  • Nauczyciel prosi o wspólne wykonanie ćwiczeń 1‑7.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie z pomocą nauczyciela wymieniają główne typy lawy i innych produktów erupcji wulkanicznych oraz podstawowych 5 typów erupcji wulkanicznych (hawajską, stromboliańską, wulkaniańską, peleańską i pliniańską).

  • Nauczyciel ocenia pracę najbardziej aktywnych uczniów.

Praca domowa

Rozwiąż krzyżówkę z ćwiczenia 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Animację 3D można również wykorzystać w lekcji o negatywnych i pozytywnych skutkach zjawisk wulkanicznych (poziom podstawowy V.2, poziom rozszerzony XVIII.3).

  • Ćwiczenia interaktywne – uczeń samodzielnie analizuje formy terenu powstałe w wyniku procesów endogenicznych.