Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska, Maxim Ushakov

Przedmiot: Język obcy nowożytny jako drugi – język rosyjski

Temat zajęć: Мне 13 лет / Mam 13 lat

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porządkuje rosyjskie litery w kolejności, w której pojawiają się one w alfabecie rosyjskim, dzięki czemu szybciej odnajduje potrzebne wyrazy w części „Słownik” e‑materiału i w tradycyjnych słownikach;

  • liczy po rosyjsku do dwudziestu, dzięki czemu potrafi poinformować, ile kto ma lat;

  • pyta o wiek oraz o to, gdzie ktoś mieszka i udziela odpowiedzi na takie pytania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa pozytywne emocje związane z możliwością czytania i pisania wyrazów zapisanych za pomocą innego alfabetu niż ten, którym posługiwał się dotychczas;

  • dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • rozwiązuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – umiejscawianie nowych słów w kontekście (rymowanka), używanie obrazu i dźwięku (odtwarzanie dźwięków z pamięci), systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, stosowanie mechanicznych technik zapamiętywania (gra);

  • strategie kognitywne – łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem, uczenie się utartych zwrotów, w których można podstawić inne wyrazy; tłumaczenie treści pisanych;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia na podstawie znajomości języka polskiego;

  • strategie afektywne - motywowanie do nauki poprzez wprowadzenie elementu zabawy i grywalizacji (gra językowa);

  • strategie społeczne – współpraca z uczniami na tym samym poziomie.

Metody nauczania:

  • metoda eksponująca;

  • metoda kognitywna;

  • metoda audiolingwalna;

  • metoda programowana.

Techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • udzielanie objaśnień i komentarzy;

  • powtórzenia w formie ustnej (drilling);

  • z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Lekcję można rozpocząć od przypomnienia (wspólnego śpiewania) piosenki poznanej na lekcji pierwszej i drugiej w celu utrwalenia poznanych głosek oraz wyrazów.

Faza realizacyjna:

  1. Wprowadzenie rymowanki oraz alfabetu za pomocą grafiki i audio w części „Przeczytaj”:

  • Po zapoznaniu się z rymowanką (czytanie, słuchanie nagrania, wspólne tłumaczenie w oparciu o zasadę domysłu językowego i „Słownik”) uczniowie mogą powtarzać rymowankę chórem za lektorem w następujących sekwencjach: pierwsza linijka; druga linijka; pierwsza i druga linijka; trzecia linijka; czwarta linijka; trzecia i czwarta linijka; wszystkie cztery linijki; samodzielne odczytanie czterech linijek.

  • Alfabet może być powtarzany w sekwencjach: powtarzanie za lektorem z jednoczesnym patrzeniem na tekst; odczytywanie liter chórem przy wyłączonym dźwięku. Inną propozycją jest praca uczniów w czteroosobowych zespołach – uczeń pierwszy, drugi i trzeci podają po trzy litery alfabetu w odpowiedniej kolejności, uczeń czwarty weryfikuje poprawność i w razie potrzeby pomaga kolegom. Po dziewięciu literach następuje zamiana ról.

  1. Wprowadzenie konstrukcji (określanie imienia, wieku, miejsca zamieszkania) za pomocą grafiki (komiks) i audio w części „Przeczytaj”:

  • Rekomenduje się, aby podczas słuchania nagrania uczniowie pracowali na swoich komputerach, co pomaga zachować większą koncentrację podczas kojarzenia dźwięku z obrazem. W celu sprawdzenia zrozumienia treści nauczyciel może zadać pytania sterowane do tekstu, np. Cкажите, где живёт Евгения? Сколько ей лет? У неё брат, Александр. Сколько ему лет? Кто с ними живёт? Сколько лет Джуси? Na zakończenie tej części lekcji można zaproponować uczniom czytanie komiksu z zastosowaniem techniki „cienia”:

    • uczniowie dwukrotnie czytają tekst chórem niemal równocześnie z lektorem, przy zachowaniu minimalnego, około sekundowego opóźnienia, tak aby wzorzec artykulacyjny nieco ich wyprzedzał. Jeśli nauczyciel usłyszy błędy w wymowie lub akcencie, krótko objaśnia problem, podaje poprawne brzmienie słowa, po czym prosi wszystkich o powtórzenie całego wyrażenia;

    • za trzecim razem uczniowie nie korzystają już z tekstu, tylko patrzą na ilustracje i powtarzają repliki za lektorem ze słuchu, zachowując minimalny odstęp, podobnie jak robili to podczas czytania.

  • Nauczyciel może poprosić, aby uczniowie, patrząc na ilustracje, podali informacje o dowolnym bohaterze komiksu. Zaleca się, aby uczniowie starali się je podać z pamięci, niemniej w razie potrzeby mogą wspomagać się tekstem.

  • Ćwiczenia mogą być wykonywane w parach, a niektóre z nich dodatkowo utrwalane w formie ustnej. Propozycje:

    • Uczniowie zapisują na kartce zestaw haseł w języku polskim, np.: Ania, Kraków, 15, kotek, Murka. Zadaniem kolegi jest podanie w języku rosyjskim wszystkich danych w oparciu o otrzymane słowa klucze (Её зовут Аня. Она живёт в Кракове. Ей пятнадцать лет. У неё есть кошка Мурка). Trudniejszą wersją tego ćwiczenia jest zapisanie tych informacji na komputerze przy użyciu rosyjskiej klawiatury.

    • Nauczyciel wyświetla ilustrację, np. przedstawiającą nastolatkę i małą dziewczynkę. Uczniowie, pracując w parach, układają do ilustracji wymyśloną historyjkę, podając imię, wiek, miejsce zamieszkania. Na potrzeby ćwiczenia można wprowadzić wyrażenie subiektywizujące wypowiedź Я думаю, что… Celem ćwiczenia jest utrwalenie wprowadzonego słownictwa i rozwijanie kreatywności uczniów.

    • W celu zastosowania słownictwa w sytuacji komunikacyjnej można podać link do opracowanej w wybranej aplikacji (np. w MS Forms lub w Formularzach Google) ankiety z pytaniami otwartymi, w której uczeń podaje informacje o sobie – imię, wiek, miejsce zamieszkania, imię rodzeństwa, imię pupila) i zapisuje je na klawiaturze rosyjskiej. Przesłane arkusze odpowiedzi mogą być ocenione przez nauczyciela opisowo lub oceną. Ponieważ jest to początek przygody uczniów z językiem rosyjskim, nie rekomenduje się stawiania ocen innych niż bardzo dobre lub plusy.

  1. Zapoznanie z materiałem multimedialnym – gra edukacyjna:

  • Uczniowie samodzielnie grają w grę. Nauczyciel określa czas na np. 10 minut. Po przejściu każdego poziomu uczniowie przyznają sobie jeden punkt/żeton. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie podają liczbę zgromadzonych punktów/żetonów i ogłaszany jest zwycięzca gry.

  • Po wykonaniu ćwiczeń do multimedium uczniowie mogą wykonać dodatkowe ćwiczenia utrwalające. Propozycje:

    • Nauczyciel ponownie pokazuje grafikę z części „Przeczytaj” i włącza nagrania. Uczniowie powtarzają liczebniki za lektorem w sekwencjach: po dwa; po trzy; po pięć; po dziesięć; wszystkie liczebniki; wszystkie liczebniki bez lektora, ale z pomocą nauczyciela.

    • Nauczyciel rozdaje uczniom wydruki z liczebnikami od 1 do 20. Włącza nagranie lub czyta liczebniki sam, a uczniowie zaznaczają na kolorowo akcent. Rozwiązania mogą zostać zebrane, ale nie powinny być oceniane. Będą one informacją zwrotną dla nauczyciela, na ile materiał został zrozumiany i opanowany.

  1. Utrwalenie materiału w sekcji „Sprawdź się”:

  • Uczniowie, samodzielnie lub w parach, wykonują zadania z sekcji „Sprawdź się”.

  • Propozycje dodatkowego wykorzystania materiału:

    • Ćwiczenie nr 1: uczniowie pracują w parach. Otrzymują komplet liter alfabetu. Nauczyciel włącza nagranie z alfabetem rosyjskim, a uczniowie układają rozsypankę literową w kolejności alfabetycznej. Trudniejszą wersją jest samodzielne ułożenie alfabetu przez uczniów, bez słuchania nagrania. Po ułożeniu liter w porządku alfabetycznym nauczyciel może zaproponować zabawę symulującą poszukiwanie słowa w słowniku: nauczyciel podaje słowo, a uczniowie wyszukują i wskazują literę, na którą się ono zaczyna.

    • Ćwiczenie nr 2: uczniowie zamieniają formy, tworząc opowiadanie o Alle: Её зову́т А́лла. Ей пятна́дцать лет. У неё есть брат. Inną propozycją jest czytanie, a następnie powtarzanie z pamięci tekstu za lektorem. W utrudnionej wersji można zaproponować powtarzanie tekstu za lektorem ze zmianą informacji na opowiadanie o Alle i jej najbliższych.

    • Ćwiczenie nr 5: nauczyciel włącza nagranie, po każdym zdaniu zatrzymuje je. Uczniowie powtarzają zdanie ze słuchu na głos chórem oraz odczytują chórem odpowiedź. Przy drugim odsłuchaniu uczniowie pracują w parach – po wysłuchaniu nagrania uczeń pierwszy powtarza je, nauczyciel zapisuje na tablicy w języku polskim informacje, która musi się znaleźć w odpowiedzi (np. 16, Szczecin), a uczeń drugi odpowiada na pytanie w oparciu o tę podpowiedź. Przy kolejnym zdaniu następuje zmiana ról. Czasownik жить może być utrwalany w ćwiczeniach na dopasowanie: uczniowie otrzymują kartoniki z zaimkami oraz formami czasownika i dopasowują osobę do formy. Inną propozycją jest podanie przez nauczyciela dowolnych zdań, w których będzie użyta osobowa forma czasownika mieszkać. Po wysłuchaniu zdania uczniowie wybierają odpowiednią kartę z formą użytego czasownika oraz zaimkiem, którego ta forma dotyczy. Przykładowo po wysłuchaniu zdania Аня и её сестра Оля живут в Кракове uczniowie wybierają kartoniki ze słowami oни oraz живут.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w parach prezentują informacje o sobie i wybranej osobie lub pupilu.

  • Następnie kończą zdania nauczyciela:

    • Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…

    • Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się…

    • Najtrudniejsze było dla mnie…

    • Moja motywacja do dalszego poznawania języka rosyjskiego w skali od 1 do 5 to….

Praca domowa:

  • Zadania nr 7 i 8 z części „Sprawdź się” (otwarte). Nauczyciel może poprosić o przesłanie screenów z rozwiązaniami za pomocą platformy lub aplikacji, która jest wykorzystywana w szkole. Ponieważ jest to początek przygody uczniów z językiem rosyjskim, nie rekomenduje się stawiania ocen innych niż bardzo dobre lub plusy. Jeśli liczba popełnionych usterek była znacząca, nauczyciel może w komentarzu zwrotnym wytłumaczyć, na czym polegały błędy i poprosić o powtórne wykonanie zadania. Warto, aby zadanie po poprawieniu zostało nagrodzone oceną bardzo dobrą lub plusem.

Materiały pomocnicze:

  1. Karty ze słowami (zaimki i formy osobowe czasownika жить); karty z literami alfabetu.

  2. Wydruki z liczebnikami do stawiania akcentu.

  3. Kolorowe pisaki.

  4. Żetony/pionki do przyznawania uczniom punktów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • W trakcie lekcji uczniowie, grając w grę edukacyjną, utrwalają nowe słownictwo. Gra może być wykorzystana do grywalizacji. Uczniowie dobierają się w pary – jeden z uczniów decyduje, w którym miejscu należy najechać kursorem, a drugi operuje kursorem. Drużyna, która jako pierwsza ukończy grę, zostaje zwycięzcą i może zostać nagrodzona oceną bardzo dobrą.