Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozwój i cechy sieci osadniczej w Polsce od X w. do współczesności
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia kształtowanie się rozwoju sieci osadniczej w Polsce,
określa cechy osadnictwa w Polsce,
analizuje tendencje zmian w osadnictwie w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, atlas historyczny
Materiały pomocnicze
Burszta J., Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. O tworzeniu się krajobrazu osadniczego ziem polskich i rozplanowań wsi, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1958. Dostępne w internecie: cyfrowearchiwum.amu.edu.pl (dostęp 25.06.2021).
Kiełczewska‑Zaleska M., Geografia osadnictwa. Zarys problematyki, PWN, Warszawa 1972.
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć – pogadanka w interakcji z uczniami dotycząca początków osadnictwa w Polsce, zróżnicowania sieci osadniczej na przestrzeni dziejów, wyjaśnienie/przypomnienie pojęcia osadnictwo.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla film edukacyjny zawarty w e‑materiale. Następnie sprawdza zrozumienie treści, zadając pytania kontrolne. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na zadane w filmie pytania. Wybrane pary przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje podawane przez uczniów.
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, atlasów geograficznych, atlasów historycznych i dostępnych źródeł informacji, rozwijają zagadnienia poruszone w dyskusji na początku lekcji. Ich zadaniem jest scharakteryzowanie sieci osadniczej w Polsce w różnych okresach historycznych. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela zagadnienia do opracowania:
grupa I: sieć osadnicza na terenach Polski do X wieku,
grupa II: sieć osadnicza w Polsce od X do XVI wieku,
grupa III: sieć osadnicza w Polsce od XVI do XIX wieku,
grupa IV: sieć osadnicza od XIX do połowy XX wieku,
grupa V: sieć osadnicza od połowy XX wieku do dziś.
Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują rezultaty pracy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Po wszystkich wystąpieniach następuje dyskusja, w której uczniowie określają cechy osadnictwa w Polsce i zauważalne w poszczególnych okresach tendencje zmian w osadnictwie oraz wskazują ich przyczyny. W podsumowaniu dyskusji następuje określenie ogólnych tendencji zmian w osadnictwie w Polsce.
Uczniowie w parach lub grupach przygotowują grafiki na temat współczesnej sieci osadniczej w Polsce. W tym celu wykorzystują dane BDL GUS. Uczniowie sami proponują zakres merytoryczny grafik, jak również na podstawie danych obliczają np. tempo zmian liczby ludności miejskiej i wiejskiej w wybranym okresie (można wykorzystać materiał „Analiza tempa zmian liczby ludności za pomocą wskaźnika dynamiki”).
Uczniowie prezentują swoje prace. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów zajęć.
Wybrany uczeń bądź ochotnik podsumowuje najistotniejsze treści poruszone podczas lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Ewentualne dokończenie grafiki.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat ewolucji czynników kształtujących sieć osadniczą w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale można wykorzystać w ramach innych, zróżnicowanych tematycznie lekcji poświęconych społeczeństwu i gospodarce Polski (np. zakres podstawowy: XV. 1).