Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Telom i jego przekształcenia
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz pojęcie telomu.
Przedstawisz założenia teorii telomowej.
Przeanalizujesz etapy przekształcania telomów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli;
symulacja;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A3, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wywiesza napisane na arkuszu papieru (lub wyświetla) pytania, na które uczniowie będą wspólnie poszukiwać odpowiedzi w trakcie lekcji:
– Czym jest telom?
– Co tłumaczy teoria telomowa i jakie są jej założenia?
– Jak przebiegają etapy przekształcania telomów?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią z sekcji „Przeczytaj”.
Mapa myśli. Uczniowie uzupełniają mapy myśli z trzema głównymi gałęziami: „przewyższanie”, „spłaszczanie” i „zrastanie”. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, którzy na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj” mają za zadanie graficznie przedstawić na arkuszach papieru, na czym polegały wymienione procesy, oraz wypisać, jakie organy powstały w ich wyniku.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią materiału oraz poleceniem nr 2 („Wyjaśnij, na czym polegają procesy przewyższania, spłaszczania oraz zrastania telomów”) i wspólnie rozwiązują zadanie.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 3: „Ułóż pytanie testowe dotyczące teorii telomowej dla kolegi bądź koleżanki z ławki”.
Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń nr 1 („Przedstaw założenia teorii telomowej”) i nr 2 (dotyczącego różnic między mikrofilami makrofilami). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
W ramach podsumowania rozwiązania polecenia nr 2 nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia współcześnie żyjących widłakowych oraz gatunków nagonasiennych i okrytonasiennych i prosi ich, by wskazali, czy u przedstawionych roślin widoczny jest mikrofil czy makrofil, za każdym razem uzasadniając wybór z odniesieniem do informacji o wiązkach przewodzących.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania, nawiązując do początku lekcji:
– Czym jest telom?
– Co tłumaczy teoria telomowa i jakie są jej założenia?
– Jak przebiegają etapy przekształcania telomów?
Wskazany uczeń udziela odpowiedzi, uzasadniając ją.Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Praca domowa:
Wymyśl pięć pytań związanych z tematem e‑materiału, które mogłyby pojawić się na egzaminie maturalnym.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulację interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.