Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Platon w służbie idealizmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest idealizm;
wskazuje różnice między idealizmem a materializemem;
omawia argumenty przemawiające za materialistyczną i idealistyczną wizją świata;
opisuje wpływ Platona na filozofię i filozofów późniejszych epok.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
W ramach pracy domowej przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, kim był Demokryt z Abdery i jakie były główne założenia jego filozofii, oraz jakimi zagadnieniami filozoficznymi zajmował się Platon.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia prosi wybrane osoby, aby krótko zaprezentowały wyniki pracy domowej.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z e‑materiałem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj.”
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel wyznacza ucznia, który zapisuje na tablicy podane przez niego hasło: idealizm Platona. Następnie uczniowie podają na forum swoje pomysły. Wybrany uczeń zapisuje je wszystkie wokół hasła.
Na tej podstawie powstaje mapa myśli/pojęć, do których uczniowie będą mogli powracać podczas kolejnych etapów zajęć lub w ramach powtórki materiału w domuPraca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Odczytanie polecenia do multimedium: Przeanalizuj poniższą prezentację. Rozważ pojawiające się w niej alegorie. Zastanów się, dlaczego mit jaskini trafnie przedstawia platońską teorię poznania. oraz Przypomnij sobie, czym jest anamneza. Napisz krótką notatkę na temat tego pojęcia: odpowiedz w niej na pytanie, dlaczego – według Platona – niczego się nie uczymy, a jedynie przypominamy sobie wiedzę. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami. Po analizie prezentacji uczniowie wspólnie z nauczycielem decydują, czy do mapy myśli wykonanej na początku lekcji należy dodać jakieś treści. W razie potrzeby wyznaczona osoba uzupełnia schemat.
Prowadzący prosi uczniów, aby dobrali się w pary. Każda z nich ma za zadanie wykonać wszystkie ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”. Po upływie czasu przeznaczonym na wykonanie zadania wybrane pary prezentują swoje rozwiązania. Pozostali uczniowie weryfikują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Prowadzący prosi uczniów, żeby jeszcze raz przyjrzeli się mapie myśli i w razie potrzeby ją uzupełnili. Następnie zachęca ich do odpowiedzi na pytanie: Jaki był wpływ Platona na późniejszych filozofów i filozofię?.
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Leśniak K., Platon, Warszawa 1993.
Cathcart T., Klein D., Przychodzi Platon do Doktora : filozofia w żartach, tłum. K. Puławski, Poznań 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.