Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wprowadzenie do kwerend – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz zadania typu maturalnego i schematy ich oceniania.
Przeanalizujesz przykładowe rozwiązania oraz zastosowane w nich funkcje i polecenia.
Wykorzystasz wiedzę o kwerendach do samodzielnego rozwiązania przykładowych zadań typu maturalnego, a także sprawdzisz poprawność odpowiedzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie MySQL w wersji 8.0 (lub nowszej).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wprowadzenie do kwerend – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np. łączenia tabel, grupowania poleceń. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. Na forum klasy uczniowie analizują przedstawione w niej rozwiązanie zadania: Zamówienia w restauracji. Uczniowie pobierają dane z czterech plików:
Zamowienia.txt
,Klienci.txt
,Sklad_zamowienia.txt
iDania.txt
, zawierające informacje znajdujące się w bazie restauracji. Następnie samodzielnie wykonują polecania 1 i 2.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie wspólnie analizują rozwiązanie polecenia nr 3. Należy w nim podać wszystkie imiona i nazwiska klientów, które spełniają dowolny z poniższych warunków:
nazwisko kończy się na literę ,,a”
imię zawiera małe litery ,,l” oraz ,,s”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 2. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę na temat tego, gdzie wykorzystuje się kwerendy.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu MySQL 8.0 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.