Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Analiza i interpretacja tekstu literackiego – ćwiczenia. Makbet: przyczyny upadku bohatera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przygotowuje prezentacje na temat Makbeta i Lady Makbet;
omawia przemianę, jaka zachodzi w bohaterze utworu;
wyjaśnia najważniejsze przyczyny upadku Makbeta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
dyskusja;
stopklatka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznaja sie z lekturą „Makbet” Williama Szekspira.
Tydzień przed zaplanowaną lekcją nauczyciel prosi uczniów o utworzenie dwóch grup. Każda z nich ma za zadanie przygotować krótkie prezentacje:
— grupa 1: postać Makbeta;
— grupa 2: postać Lady Makbet.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Uczniowie formują utworzone przed lekcją grupy i przedstawiają swoje prezentacje. Nauczyciel dopowiada informacje i komentuje pracę grup.
Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Tworzą notatkę dotyczącą przemiany, jaka zachodzi w bohaterze utworu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli zamieszczoną w sekcji multimedialnej i czytają polecenie 1. Rozpoczynają dyskusję na temat najważniejszych przyczyn upadku Makbeta. Uzasadniają w dyskusji przytaczane argumenty.
Praca w grupach: stopklatki. Uczniowie pracują w kilkuosobowych zespołach. Przygotowują nieruchome sceny ilustrujące przemianę Makbeta. Prezentacje grup powinny ukazywać kolejne etapy metamorfozy bohatera.
Prezentacja i omówienie stopklatek na forum klasy.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel wyświetla polecenie 2 z sekcji „Mapa myśli”. Uczniowie wskazują cytaty, które ilustrują przedstawione na mapie myśli przyczyny upadku Makbeta. Nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Korzystając z informacji zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” – „Jak pracować z tekstem literackim?” uczniowie redagują pracę argumentacyjną na co najmniej 250 słów na temat: Makbet – przyczyny upadku bohatera.
Materiały pomocnicze:
Przemysław Mroczkowski, Szekspir elżbietański i żywy, Kraków 1966.
Henri Fluchère, Szekspir. Dramaturg elżbietański, Warszawa 1965.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.