Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Mazur
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 44. Rachunek zdań. Część 1: Wprowadzenie, nazwa, zdanie i funktor
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia najważniejsze narzędzia logicznego rachunku zdań;
stosuje podstawowe narzędzua logicznego rachunku zdań w praktyce;
dokonuje analizy poglądów G.W. Leibniza dotyczących granic formalizacji codziennej komunikacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch przykładów zdań złożonych własnego autorstwa lub gdzieś zasłyszanych.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie przygotowanych przykładów. Po ich wybrzmieniu pyta resztę klasy o relację, jaka zachodzi między tymi dwoma zdaniami, i wprowadza kategorię funktora zdaniotwórczego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel metodą wykładu objaśnia uczniom najważniejsze i najbardziej problematyczne zagadnienia związane z tematem lekcji.
Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Każda para ma za zadanie przygotować przykład zdania złożonego z co najmniej z trzech zdań, przy czym połączenie zdań musi być dokonane przy użyciu podanych w e‑materiale funktorów prawdziwościowych.
Nauczyciel numeruje wszystkie pary i prosi, żeby każda para przekazała stworzone przez siebie zdanie parze z wyższym numerem porządkowym (para z najwyższym numerem porządkowym przekazuje swoje zdanie parze z najniższym numerem porządkowym). Zadaniem każdej pary jest zapisanie otrzymanego zdania za pomocą rachunku zdań.
Nauczyciel prosi kolejne pary o pokazanie wyników, oceniając poprawność pracy.
Nauczyciel podejmuje rozmowę kierowaną na temat relacji między funktorami zdaniowymi a funktorami prawdziwościowymi – czy istnieją jakieś ważne funktory zdaniowe, które nie zostały ujęte jako funktory prawdziwościowe w e‑materiale?
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Poznań 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.