Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Tomasz Mazur

Przedmiot: Filozofia

Temat: Kurs logiki: lekcja 44. Rachunek zdań. Część 1: Wprowadzenie, nazwa, zdanie i funktor

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kultura logiczna.
6. Uzasadnianie pośrednie: wnioskowanie (rozumowanie) niezawodne (oparte na wynikaniu logicznym lub definicyjnym) i zawodne, wybrane schematy (reguły) wnioskowań, klasyfikacja rozumowań (dowodzenie, wyjaśnianie, potwierdzanie, obalanie). Uczeń:
3) odtwarza schemat, na którym opiera się określone wnioskowanie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia najważniejsze narzędzia logicznego rachunku zdań;

  • stosuje podstawowe narzędzua logicznego rachunku zdań w praktyce;

  • dokonuje analizy poglądów G.W. Leibniza dotyczących granic formalizacji codziennej komunikacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie dwóch przykładów zdań złożonych własnego autorstwa lub gdzieś zasłyszanych.

Faza wprowadzająca:

  1. Podanie tematu i celu lekcji.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o podanie przygotowanych przykładów. Po ich wybrzmieniu pyta resztę klasy o relację, jaka zachodzi między tymi dwoma zdaniami, i wprowadza kategorię funktora zdaniotwórczego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel metodą wykładu objaśnia uczniom najważniejsze i najbardziej problematyczne zagadnienia związane z tematem lekcji.

  2. Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Każda para ma za zadanie przygotować przykład zdania złożonego z co najmniej z trzech zdań, przy czym połączenie zdań musi być dokonane przy użyciu podanych w e‑materiale funktorów prawdziwościowych.

  3. Nauczyciel numeruje wszystkie pary i prosi, żeby każda para przekazała stworzone przez siebie zdanie parze z wyższym numerem porządkowym (para z najwyższym numerem porządkowym przekazuje swoje zdanie parze z najniższym numerem porządkowym). Zadaniem każdej pary jest zapisanie otrzymanego zdania za pomocą rachunku zdań.

  4. Nauczyciel prosi kolejne pary o pokazanie wyników, oceniając poprawność pracy.

  5. Nauczyciel podejmuje rozmowę kierowaną na temat relacji między funktorami zdaniowymi a funktorami prawdziwościowymi – czy istnieją jakieś ważne funktory zdaniowe, które nie zostały ujęte jako funktory prawdziwościowe w e‑materiale?

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…

  2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.

  • Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, Poznań 1997.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.