Autorka e‑materiału: Elżbieta Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Healthy Living / Zdrowy tryb życia

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, I.11, II.5, III.1, III.4, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze zdrowym trybem życia.

  2. Uczeń umie wymienić przykłady zdrowych nawyków, które warto stosować w życiu codziennym, takich jak picie wody i ruch na świeżym powietrzu.

  3. Uczeń potrafi scharakteryzować dietę osoby prowadzącej zdrowy tryb życia.

  4. Uczeń potrafi udzielić rówieśnikowi rady na temat poprawy codziennych nawyków.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat zdrowego trybu życia.

  2. Uczeń kształtuje zrozumienie istoty zdrowego trybu życia dla utrzymania dobrego samopoczucia.

  3. Uczeń kształtuje wiedzę na temat niezbędnych elementów zdrowego żywienia.

  4. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What do you do to stay healthy? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wybierają zdrowe produkty w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How to Be a Superhero i porównują, czy któraś z ich propozycji (pkt 1 fazy wprowadzającej) pojawiła się w tekście. Podają wszystkie zapamiętane z tekstu przykłady zdrowych nawyków.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach na temat: What should/shouldn’t you do to have a healthy lifestyle? Na zakończenie przedstawiają pomysły na forum klasy.

  6. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie rozwiązują na wyścigi krzyżówkę w Exercise 1 (Plik audio). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie słuchają nagrania, a następnie wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  8. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Plik audio), a następnie odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują Exercise 4 (Plik audio). Chętni relacjonują odpowiedź kolegi/koleżanki na forum klasy.

  2. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What do you do to have a healthy lifestyle?

  • What do you do to be in good shape?

Po zakończeniu rozmów prezentują opinie na forum klasy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a short article about healthy lifestyle for the school magazine. In the article:

  • describe what to eat and drink to be healthy;

  • explain what to do to stay in shape;

  • inform your readers what not to do.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przekształcają pytania ze słuchowiska na pytania w 2 os. liczby pojedynczej. Pracując w parach, tworzą wywiad z wykorzystaniem pytań. Zapisują lub nagrywają wywiad i prezentują na kolejnej lekcji.