Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Kamila Wichrowska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Dad Is a Nurse. My Mum Is a Doctor / Mój tata jest pielęgniarzem. Moja mama jest lekarką.
Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 1.4, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 6.3, 7, 8.1, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń nazywa wybrane zawody.
Uczeń zadaje pytania o wybrane zawody.
Uczeń układa zadania dotyczące wskazanych osób.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształci umiejętność zadawania pytań.
Uczeń rozwija się ruchowo podczas zabaw z wykorzystaniem techniki TPR.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa: TPR, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach rozgrzewki językowej nauczyciel prosi dzieci, żeby usiadły w kręgu – sam również z nimi siada. Następnie rzuca piłeczkę do wybranej osoby i pyta: What is your dream job? Uczeń albo podaje właściwy wyraz, albo pokazuje gestami, o jaki zawód chodzi, a pozostałe osoby odgadują jego nazwę. Następnie odrzuca piłeczkę do kolegi/koleżanki i zadaje to samo pytanie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje na kolejne ilustracje i odtwarza nagrania, wykonując przy tym gest symbolizujący daną profesję, a uczniowie powtarzają za nauczycielem.
Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie, ale tym razem zatrzymuje je w kluczowych momentach – przed nazwami zawodów. Uczniowie starają się podać nazwę właściwej profesji. W razie trudności nauczyciel podpowiada pierwszą literę wyrazu lub pokazuje właściwy zawód za pomocą gestu.
Nauczyciel odtwarza kolejne nagrania z Exercise 2 (Przeczytaj). Osoba, która zna poprawną odpowiedź, wychodzi na środek klasy i pokazuje zawód gestami, a pozostali uczniowie odgadują, o jaką profesję chodzi. Na koniec ochotnik zaznacza odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję Zwróć uwagę! Następnie podchodzi do ucznia i pyta: What is your mum’s/dad’s/aunt’s/uncle’s job?. Uczeń odpowiada na pytanie – w razie trudności korzysta z podpowiedzi wyświetlanej na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj). Wybrane osoby podchodzą do tablicy multimedialnej i uzupełniają zdania. Za każdym razem odczytują całe zdanie, wskazując na właściwe osoby na obrazkach.
Uczniowie wspólnie wykonują na tablicy Exercise 1 (Plik audio). Po dobraniu w pary wszystkich nazw zawodów i obrazków nauczyciel głośno odczytuje każdy wyraz, a uczniowie trzykrotnie go powtarzają: głośno, ciszej i szeptem – jak echo.
Nauczyciel wyświetla na tablicy tekst rymowanki i odtwarza nagranie (Plik audio). Uczniowie słuchają, śledząc tekst na tablicy. Po czym nauczyciel ponownie odtwarza nagranie – tym razem zatrzymuje je po każdym pytaniu, a uczniowie skandują odpowiedź.
Ochotnicy kolejno podchodzą do tablicy multimedialnej i układają w pary rymy z Exercise 2 (Plik audio).
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Plik audio). Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i układają wyrazy z rozsypanych liter. Na koniec wszyscy wspólnie odczytują nazwy zawodów.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie grają w kalambury. Ochotnicy otrzymują od nauczyciela karteczki z nazwami zawodów, które mają pokazać.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze: Miękka piłeczka, karteczki z nazwami zawodów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Na koniec lekcji nauczyciel jeszcze raz odtwarza rymowankę i wspólnie z uczniami układa do niej jeszcze jedną zwrotkę.