Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Konserwatyzm: część 1. Edmund Burke
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Poznasz założenia konserwatyzmu Edmunda Burke'a oraz kontekst historyczny.
Porównasz koncepcje wolności jako wartości bezwzględnej oraz wartości względnej, i przytoczysz argumenty w ich obronie.
Przytoczysz przykłady sytuacji, w których przesąd może być wyrazem mądrości, jak również sytuacji gdy jest tylko balastem.
Ocenisz umowę społeczną według Burke’a na tle założeń autorów liberalnych.
Rozpoznasz główne cechy konserwatyzmu i sceptycyzmu.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia założenia konserwatyzmu Edmunda Burke'a, odnosząc się do kontekstu historycznego;
porównuje koncepcje wolności pozytywnej i negatywnej, podając odpowiednie przykłady bliskie życiu;
ocenia założenia umowy społecznej według Burke’a;
rozróżnia poglądy konserwatystów i liberałów w kwestii postępu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Konserwatyzm: część 1. Edmund Burke”. Jako zadanie domowe przed kolejną lekcją daje uczniom polecenie, by przypomnieli sobie z lekcji historii przyczyny, przebieg i skutki Rewolucji Francuskiej, z uwzględnieniem sytuacji w krajach Europy Zachodniej tuż po rewolucji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana. Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, pytając o przyczyny i skutki Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Prosi uczniów o opisanie sytuacji w krajach Europy Zachodniej tuż po rewolucji. Pyta, jakie tendencje mogły się pojawić w myśli filozoficzno‑politycznej tamtego okresu. Uczniowie powinni wskazać na reakcje przeciwne do idei przyświecających rewolucji
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie weryfikują swoje założenia, zapoznając się z tekstem audiobooka (Edmund Burke, Państwo a rewolucja). Odpowiadają na pytania dołączone do multimedium:
a. Na czym polega umowa społeczna według Burke’a? Wskaż różnice pomiędzy zaprezentowaną przez niego koncepcją a koncepcjami autorów liberalnych.
b. Czy zgadzasz się z przekonaniem Burke'a, że pozbawiona skrupułów łatwość dokonywania w państwie zmian doprowadziłaby do przerwania ciągłości istnienia państwa?W dalszej kolejności uczniowie zapoznają się z treścią sekcji Przeczytaj, zwracając uwagę na pojęcie przesądu, tradycji i pojęć wolności negatywnej i pozytywnej. Bardzo ważna będzie – zwłaszcza w przypadku rozróżnienia na wolność pozytywną i negatywną – podanie odpowiednich przykładów bliskich uczniom.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Poszukaj przykładów obowiązujących w Polsce praw, które gwarantują wolność pozytywną, i praw, które gwarantują wolność negatywną.
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Jakubowski M., Szahaj A., Filozofia polityki, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.