Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.4.4
Imię i nazwisko autora lekcji: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was ist dein Traumberuf? / Jaki jest twój wymarzony zawód?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat popularnych zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni czynności wykonywane w wybranych zawodach;
poda przykłady cech charakteru niezbędnych do pracy w tych zawodach;
sformułuje wypowiedź na temat wybranych zawodów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: pisanie tekstu na blogu;
aktywizująca: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji?
Nauczyciel prosi o opis ilustracji na forum. Uczniowie mają za zadanie uwzględnić pytania: Wer ist auf dem Bild? Was machen die Personen? Wie sind sie?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat męskich i żeńskich zawodów w Niemczech. Następnie prosi o podanie przypuszczeń, jak to wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi również o przejrzenie tekstu i znalezienie oraz podanie słówek wcześniej znanych uczniom.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają samodzielnie tekst „Michael ist Fifa‑Profi”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu parami, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w zawodzie e‑sportowca i ilustratorki książek, np. znajdują określone informacje w tekście, określają intencje autora.
Uczniowie wykonują parami polecenia do pliku audio celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje oraz prawidłową kolejność ich podawania.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa w tekście czytanym i słuchanym oraz utrwaleniu odmiany czasowników w czasie teraźniejszym.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu e‑sportowca i ilustratorki książek, podają czynności wykonywane w tych zawodach oraz cechy, które posiada osoba wykonująca taki zawód.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają słówka i zwroty, które pamiętają z lekcji.
Praca domowa:
Uczeń analizuje ćwiczenia i zadania, które wykonywał podczas lekcji w parach lub w grupie. Wybiera trzy, z którymi miał kłopot i uważa, że warto byłoby je powtórzyć. Wykonuje je ponownie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: Uczniowie mają za zadanie powtórzyć słownictwo związane z nazwami zawodów oraz czynnościami wykonywanymi w tych zawodach;
w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy i grają w kalambury. Ich zadaniem jest pokazanie grupie przeciwnej czynności wykonywanej przez e‑sportowca oraz ilustratorkę. Jeśli grupa przeciwna odgadnie czynność i nazwie ją po niemiecku, otrzymuje punkt;
po lekcji: Propozycja projektu do realizacji jako forma odwróconej klasy szkolnej (flipped classroom): Uczniowie pracują (w domu) w grupach 3‑osobowych. Wybierają jakiś zawód i wyszukują w Internecie 3‑4 czynności związane z tym zawodem. Następnie opracowują plakat i prezentują go na kolejnej lekcji. Kryteria oceny projektu:
poprawność językowa,
uwzględnienie odpowiedniej liczby czynności,
estetyka wykonania plakatu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0