Numer e‑materiału: 2.4.4.4

Imię i nazwisko autora lekcji: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was ist dein Traumberuf? / Jaki jest twój wymarzony zawód?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat popularnych zawodów i związanych z nimi czynności i obowiązków.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni czynności wykonywane w wybranych zawodach;

  • poda przykłady cech charakteru niezbędnych do pracy w tych zawodach;

  • sformułuje wypowiedź na temat wybranych zawodów.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna: pisanie tekstu na blogu;

  • aktywizująca: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji?

  • Nauczyciel prosi o opis ilustracji na forum. Uczniowie mają za zadanie uwzględnić pytania: Wer ist auf dem Bild? Was machen die Personen? Wie sind sie?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat męskich i żeńskich zawodów w Niemczech. Następnie prosi o podanie przypuszczeń, jak to wygląda w Polsce.

  • Nauczyciel prosi również o przejrzenie tekstu i znalezienie oraz podanie słówek wcześniej znanych uczniom.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają samodzielnie tekst „Michael ist Fifa‑Profi”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu parami, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w zawodzie e‑sportowca i ilustratorki książek, np. znajdują określone informacje w tekście, określają intencje autora.

  • Uczniowie wykonują parami polecenia do pliku audio celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje oraz prawidłową kolejność ich podawania.

  • Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa w tekście czytanym i słuchanym oraz utrwaleniu odmiany czasowników w czasie teraźniejszym.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu e‑sportowca i ilustratorki książek, podają czynności wykonywane w tych zawodach oraz cechy, które posiada osoba wykonująca taki zawód.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dzisiaj nauczyliście? Uczniowie wymieniają słówka i zwroty, które pamiętają z lekcji.

Praca domowa:

Uczeń analizuje ćwiczenia i zadania, które wykonywał podczas lekcji w parach lub w grupie. Wybiera trzy, z którymi miał kłopot i uważa, że warto byłoby je powtórzyć. Wykonuje je ponownie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: Uczniowie mają za zadanie powtórzyć słownictwo związane z nazwami zawodów oraz czynnościami wykonywanymi w tych zawodach;

  • w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy i grają w kalambury. Ich zadaniem jest pokazanie grupie przeciwnej czynności wykonywanej przez e‑sportowca oraz ilustratorkę. Jeśli grupa przeciwna odgadnie czynność i nazwie ją po niemiecku, otrzymuje punkt;

  • po lekcji: Propozycja projektu do realizacji jako forma odwróconej klasy szkolnej (flipped classroom): Uczniowie pracują (w domu) w grupach 3‑osobowych. Wybierają jakiś zawód i wyszukują w Internecie 3‑4 czynności związane z tym zawodem. Następnie opracowują plakat i prezentują go na kolejnej lekcji. Kryteria oceny projektu:

    • poprawność językowa,

    • uwzględnienie odpowiedniej liczby czynności,

    • estetyka wykonania plakatu.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec