Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Terasy rzeczne - rodzaje i powstawanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje, czym jest terasa rzeczna,

  • opisuje proces powstawania terasy rzecznej,

  • wymienia rodzaje teras rzecznych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, pogadanka, miniwykład

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: indywidualne, grupowe, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Sieć hydrograficzna Polski. Doliny i koryta rzek, [w:] Hydrologia Polski, P. Jokiel, W. Marszelewski, J. Pociask‑Karteczka (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017, s. 121–127 (rozdz. 6.3).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu. Pogadanka wstępna dotycząca kształtowania powierzchni Ziemi przez rozmaite procesy rzeźbotwórcze, m.in. procesy fluwialne.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w krótkim wykładzie wyjaśnia uczniom, co to są terasy rzeczne i w wyniku jakich procesów powstają.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom animację zawartą w e‑materiale, dzięki której uczniowie poznają dokładny przebieg powstawania teras rzecznych.

  • Korzystając z e‑materiału, uczniowie wskazują rodzaje teras rzecznych, wymieniają cechy charakterystyczne i różnice pomiędzy terasami.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji i ocena aktywności uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Terasy rzeczne dzielą się również na młode i stare. W dostępnych źródłach informacji geograficznej odszukaj ich definicję i napisz, czym charakteryzują się te dwie kategorie teras.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D oraz schematy mogą być wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących procesów rzeźbotwórczych, np. jako materiał uzupełniający lekcję pt. Zróżnicowanie wytworów erozji rzecznej w zależności od biegu rzeki lub podczas lekcji pt. Rodzaje działalności rzeźbotwórczej rzek i ich charakterystyka.