Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Terasy rzeczne - rodzaje i powstawanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje, czym jest terasa rzeczna,
opisuje proces powstawania terasy rzecznej,
wymienia rodzaje teras rzecznych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, pogadanka, miniwykład
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: indywidualne, grupowe, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Sieć hydrograficzna Polski. Doliny i koryta rzek, [w:] Hydrologia Polski, P. Jokiel, W. Marszelewski, J. Pociask‑Karteczka (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017, s. 121–127 (rozdz. 6.3).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie ewentualnej pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu. Pogadanka wstępna dotycząca kształtowania powierzchni Ziemi przez rozmaite procesy rzeźbotwórcze, m.in. procesy fluwialne.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel w krótkim wykładzie wyjaśnia uczniom, co to są terasy rzeczne i w wyniku jakich procesów powstają.
Nauczyciel przedstawia uczniom animację zawartą w e‑materiale, dzięki której uczniowie poznają dokładny przebieg powstawania teras rzecznych.
Korzystając z e‑materiału, uczniowie wskazują rodzaje teras rzecznych, wymieniają cechy charakterystyczne i różnice pomiędzy terasami.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i wyjaśnia kwestie niezrozumiałe.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji i ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Terasy rzeczne dzielą się również na młode i stare. W dostępnych źródłach informacji geograficznej odszukaj ich definicję i napisz, czym charakteryzują się te dwie kategorie teras.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D oraz schematy mogą być wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących procesów rzeźbotwórczych, np. jako materiał uzupełniający lekcję pt. Zróżnicowanie wytworów erozji rzecznej w zależności od biegu rzeki lub podczas lekcji pt. Rodzaje działalności rzeźbotwórczej rzek i ich charakterystyka.