Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 2

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

20) przedstawia cele organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym: Wspólnoty Niepodległych Państw, Organizacji Państw Amerykańskich, Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej, Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej;

21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;

22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;

24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje najważniejsze organizacje i porozumienia międzynarodowe;

  • porównuje osiągnięcia organizacji międzynarodowych;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących organizacji i porozumień międzynarodowych;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie na podstawie e‑materiału i źródeł internetowych prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:

  • gr. 1 – NAFTA i OPEC – charakterystyka i działania;

  • gr. 2 – WNP – charakterystyka i działania;

  • gr. 3 – OECD – charakterystyka i działania;

  • gr. 4 – Organizacja Współpracy Islamskiej, UA, OPA – charakterystyka i działania;

  • gr. 5 – Organizacja Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym, Szanghajska Organizacja Współpracy, Światowa Rada Kościołów, UNPO – charakterystyka i działania;

  • gr 6 – OBWE – charakterystyka i działania (bez omówienia głównych organów).

Faza wstępna:

1. Przedstawienie tematu „Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 2” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje. Prezentacja dotycząca OBWE jest na końcu, aby połączyć ją z pracą z multimedium.

2. Uczniowie pracują w parach. Analizują treści zawarte w sekcji „Schemat” – „Główne organy OBWE”. Następnie wszyscy uczniowie dyskutują nt. problemów i zagrożeń, z jakimi na początku swego działania musiała mierzyć się OBWE, i obecnych trudności.

3. Klasa w czasie dyskusji porównuje działania organizacji, które zostały przedstawione w prezentacjach. Chętne/wybrane osoby prezentują wnioski.

4. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie prezentacji oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Schemat” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.

Faza podsumowująca:

1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.