Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość
Temat: Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 2
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
20) przedstawia cele organizacji regionalnych i subregionalnych o charakterze ogólnym: Wspólnoty Niepodległych Państw, Organizacji Państw Amerykańskich, Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo‑Wschodniej, Ligi Państw Arabskich i Unii Afrykańskiej;
21) przedstawia cele i główne działania inicjatyw międzynarodowych G7/G8 i G20 oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową;
24) przedstawia cele działania: Światowej Organizacji Zdrowia, Międzynarodowej Organizacji Pracy, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa, Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Światowej Organizacji Handlu, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Rozwoju Przemysłowego oraz Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze organizacje i porozumienia międzynarodowe;
porównuje osiągnięcia organizacji międzynarodowych;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących organizacji i porozumień międzynarodowych;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
1. Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie na podstawie e‑materiału i źródeł internetowych prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
gr. 1 – NAFTA i OPEC – charakterystyka i działania;
gr. 2 – WNP – charakterystyka i działania;
gr. 3 – OECD – charakterystyka i działania;
gr. 4 – Organizacja Współpracy Islamskiej, UA, OPA – charakterystyka i działania;
gr. 5 – Organizacja Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym, Szanghajska Organizacja Współpracy, Światowa Rada Kościołów, UNPO – charakterystyka i działania;
gr 6 – OBWE – charakterystyka i działania (bez omówienia głównych organów).
Faza wstępna:
1. Przedstawienie tematu „Inne organizacje i porozumienia międzynarodowe cz. 2” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje. Prezentacja dotycząca OBWE jest na końcu, aby połączyć ją z pracą z multimedium.
2. Uczniowie pracują w parach. Analizują treści zawarte w sekcji „Schemat” – „Główne organy OBWE”. Następnie wszyscy uczniowie dyskutują nt. problemów i zagrożeń, z jakimi na początku swego działania musiała mierzyć się OBWE, i obecnych trudności.
3. Klasa w czasie dyskusji porównuje działania organizacji, które zostały przedstawione w prezentacjach. Chętne/wybrane osoby prezentują wnioski.
4. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie prezentacji oraz informacji zawartych w multimedium w sekcji „Schemat” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Faza podsumowująca:
1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.