Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Produkty wietrzenia chemicznego i fizycznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest wietrzenie fizyczne i chemiczne,
omawia przebieg wietrzenia,
charakteryzuje produkty wietrzenia chemicznego i fizycznego, podając przykłady.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, grywalizacji, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik
Materiały pomocnicze:
P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wywołuje dyskusję dotyczącą wietrzenia fizycznego i chemicznego.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. Uczniowie dowiadują się, jakie są produkty wietrzenia fizycznego i chemicznego.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zagrali w grę edukacyjną. Uczniowie podzieleni na grupy przechodzą poszczególne etapy gry edukacyjnej. Grupa, która jako pierwsza skończy grę, dostaje oceny.
Nauczyciel pyta uczniów, jakie wnioski wyciągnęli z gry, gdzie naintensywnej zachodzi wietrzenie fizyczne, a gdzie chemiczne.
Nauczyciel wspomaga uczniów, uzupełnia, jeżeli jest taka potrzeba.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe etc.
Praca domowa
Uczniowie mają za zadanie wykonać pozostałe ćwiczenia z e‑materiału (wskazane przez nauczyciela, np. 5–8) i sporządzić syntetyczną notatkę dotyczącą treści omawianych podczas zajęć.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może być wykorzystana w ramach zajęć poświęconych procesom zewnętrznym modelującym powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3).