Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Produkty wietrzenia chemicznego i fizycznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

  1. charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest wietrzenie fizyczne i chemiczne,

  • omawia przebieg wietrzenia,

  • charakteryzuje produkty wietrzenia chemicznego i fizycznego, podając przykłady.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, grywalizacji, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik

Materiały pomocnicze:

P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wywołuje dyskusję dotyczącą wietrzenia fizycznego i chemicznego.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału. Uczniowie dowiadują się, jakie są produkty wietrzenia fizycznego i chemicznego.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zagrali w grę edukacyjną. Uczniowie podzieleni na grupy przechodzą poszczególne etapy gry edukacyjnej. Grupa, która jako pierwsza skończy grę, dostaje oceny.

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie wnioski wyciągnęli z gry, gdzie naintensywnej zachodzi wietrzenie fizyczne, a gdzie chemiczne.

  • Nauczyciel wspomaga uczniów, uzupełnia, jeżeli jest taka potrzeba.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe etc.

Praca domowa

  • Uczniowie mają za zadanie wykonać pozostałe ćwiczenia z e‑materiału (wskazane przez nauczyciela, np. 5–8) i sporządzić syntetyczną notatkę dotyczącą treści omawianych podczas zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może być wykorzystana w ramach zajęć poświęconych procesom zewnętrznym modelującym powierzchnię Ziemi (zakres podstawowy: V. 3).