Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.10.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Alle mögen Fußball / Wszyscy lubią piłkę nożną Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność stosowania słownictwa dotyczącego piłki nożnej
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel z gadżetem piłkarskim w dłoni lub szalikiem piłkarskim na szyi zapowiada aktywną lekcję i radośnie wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta uczniów o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie stadionu piłkarskiego i rozpoczyna krótką rozmowę na temat gry w piłkę nożną. Pyta, kto gra amatorsko lub w klubie piłkarskim. Wskazuje role widoczne na zdjęciu: piłkarz, bramkarz, kibice, trener. Nauczyciel rozmawia o liczbie graczy na boisku. | plenum | 15 min | Rozmowa na temat piłki nożnej. Uczniowie siedzą na dywanie lub stoją w kręgu. |
Nauczyciel zapisuje temat na tablicy, uczniowie przepisują. Następnie nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają wierszyka, a nauczyciel wskazuje na słowa kluczowe, korzystając z ilustracji. Gdy pojawia się zdanie: Sie klatschen und singen: ole, ole, ole, ole, ole, ole … uczniowie wstają, klaszczą i śpiewają. | |||
Nauczyciel zwraca uwagę na słownictwo związane z piłką nożną, wspierając rozumienie znaczenia słów ilustracją i gadżetami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podają, w jakiej roli występuje Ben (piłkarz), a w jakiej rodzice i rodzeństwo (kibice). Uczniowie zapisują w zeszycie zdanie: Ben ist Fußballspieler. | |||
Uczniowie przyporządkowują do rysunków odpowiednie nazwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca indywidualna | Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach. | |
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słów: Tor i das Tor, pokazując przy tym odpowiednie zdjęcia. Uczniowie układają puzzle i nazywają to, co widzą po ich ułożeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum, praca indywidualna | ||
Nauczyciel odtwarza wierszyk jeszcze raz i prosi uczniów o powtórzenie wyróżnionych wyrazów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | plenum | ||
Uczniowie słuchają wierszyka i śledzą jego tekst na tablicy interaktywnej. Po każdym wersie z luką nauczyciel zatrzymuje nagranie, uczniowie wybierają i przepisują do zeszytu brakujący wyraz. Następnie słuchają wierszyka jeszcze raz i sprawdzają poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca indywidualna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, o istotne role w trakcie meczu i zachęca do sprawdzenia się w grze leksykalnej. | plenum | 15 min | |
Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium). | praca indywidualna | Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach. | |
Przed dziećmi rozgrzewka sportowo–językowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady: każdy ustawia się tak, by mieć swobodę ruchów i zachowuje odstęp od kolegów. Na hasło: die Mannschaft uczniowie wykonują skłon, na hasło: der Fußballspieler – przysiad, na hasło: das Tor – podskok. Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | plenum | ||
Uczniowie słuchają nagrania i wspólnie decydują, czy te odgłosy należą do piłkarzy czy kibiców. Odpowiedź podają w języku niemieckim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia zgodnie z kolejnością (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca w parach | Zadania wykonywane na tabletach lub komputerach. | |
Następnie uczniowie oglądają plakat przedstawiający mecz piłki nożnej i umieszczają podpisy w języku niemieckim pod wskazanymi rzeczami i postaciami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | |||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie boiska podczas meczu i odtwarza zagadki piłkarskie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podają odpowiedzi w języku niemieckim. | praca w grupach | 15 min | Wybrany uczeń zapisuje punkty na tablicy. |
Dla lepszego zapamiętania wierszyka uczniowie wybierają i zaznaczają właściwe wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | Zadanie wyświetlone na tablicy multimedialnej. | |
Nauczyciel utrwala z uczniami wierszyk. Wskazani uczniowie powtarzają za lektorem kolejne wersy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | |||
Uczeń deklamuje albo odczytuje wierszyk swojemu koledze lub swojej koleżance w ławce (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | ||
Nauczyciel proponuje zabawę w głuchy telefon. Dzieli klasę na grupy, Wybiera słowo z wierszyka, np. die Mannschaft, i szeptem przekazuje je jednemu uczniowi z każdej grupy, ten zaś tak samo mówi je szeptem koledze lub koleżance obok. Słowo „wędruje” od ucznia do ucznia, ostatnia osoba wypowiada je na głos. Grupy porównują wyniki. | plenum | ||
W ramach zadania domowego nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel z gadżetem piłkarskim w dłoni lub szalikiem piłkarskim na szyi zapowiada aktywną lekcję i radośnie wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta uczniów o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie stadionu piłkarskiego i rozpoczyna krótką rozmowę na temat gry w piłkę nożną. Pyta, kto gra amatorsko lub w klubie piłkarskim. Wskazuje role widoczne na zdjęciu: piłkarz, bramkarz, kibice, trener. Nauczyciel rozmawia o liczbie graczy na boisku.
plenum
15 min
Rozmowa na temat piłki nożnej.
Uczniowie siedzą na dywanie lub stoją w kręgu.
Nauczyciel zapisuje temat na tablicy, uczniowie przepisują. Następnie nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają wierszyka, a nauczyciel wskazuje na słowa kluczowe, korzystając z ilustracji. Gdy pojawia się zdanie: Sie klatschen und singen: ole, ole, ole, ole, ole, ole … uczniowie wstają, klaszczą i śpiewają.
Nauczyciel zwraca uwagę na słownictwo związane z piłką nożną, wspierając rozumienie znaczenia słów ilustracją i gadżetami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podają, w jakiej roli występuje Ben (piłkarz), a w jakiej rodzice i rodzeństwo (kibice). Uczniowie zapisują w zeszycie zdanie: Ben ist Fußballspieler.
Uczniowie przyporządkowują do rysunków odpowiednie nazwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca indywidualna
Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.
Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słów: Tor i das Tor, pokazując przy tym odpowiednie zdjęcia. Uczniowie układają puzzle i nazywają to, co widzą po ich ułożeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum, praca indywidualna
Nauczyciel odtwarza wierszyk jeszcze raz i prosi uczniów o powtórzenie wyróżnionych wyrazów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
plenum
Uczniowie słuchają wierszyka i śledzą jego tekst na tablicy interaktywnej. Po każdym wersie z luką nauczyciel zatrzymuje nagranie, uczniowie wybierają i przepisują do zeszytu brakujący wyraz. Następnie słuchają wierszyka jeszcze raz i sprawdzają poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, o istotne role w trakcie meczu i zachęca do sprawdzenia się w grze leksykalnej.
plenum
15 min
Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).
praca indywidualna
Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.
Przed dziećmi rozgrzewka sportowo–językowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady: każdy ustawia się tak, by mieć swobodę ruchów i zachowuje odstęp od kolegów. Na hasło: die Mannschaft uczniowie wykonują skłon, na hasło: der Fußballspieler – przysiad, na hasło: das Tor – podskok. Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
plenum
Uczniowie słuchają nagrania i wspólnie decydują, czy te odgłosy należą do piłkarzy czy kibiców. Odpowiedź podają w języku niemieckim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia zgodnie z kolejnością (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca w parach
Zadania wykonywane na tabletach lub komputerach.
Następnie uczniowie oglądają plakat przedstawiający mecz piłki nożnej i umieszczają podpisy w języku niemieckim pod wskazanymi rzeczami i postaciami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie boiska podczas meczu i odtwarza zagadki piłkarskie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podają odpowiedzi w języku niemieckim.
praca w grupach
15 min
Wybrany uczeń zapisuje punkty na tablicy.
Dla lepszego zapamiętania wierszyka uczniowie wybierają i zaznaczają właściwe wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
Zadanie wyświetlone na tablicy multimedialnej.
Nauczyciel utrwala z uczniami wierszyk. Wskazani uczniowie powtarzają za lektorem kolejne wersy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
Uczeń deklamuje albo odczytuje wierszyk swojemu koledze lub swojej koleżance w ławce (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
Nauczyciel proponuje zabawę w głuchy telefon. Dzieli klasę na grupy, Wybiera słowo z wierszyka, np. die Mannschaft, i szeptem przekazuje je jednemu uczniowi z każdej grupy, ten zaś tak samo mówi je szeptem koledze lub koleżance obok. Słowo „wędruje” od ucznia do ucznia, ostatnia osoba wypowiada je na głos. Grupy porównują wyniki.
plenum
W ramach zadania domowego nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0