Numer e‑materiału: 1.2.10.5
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Alle mögen Fußball / Wszyscy lubią piłkę nożną Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność stosowania słownictwa dotyczącego piłki nożnej

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
10) sport.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia słówka związane z piłką nożną;

  • recytuje wierszyk o piłce nożnej.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze, zabawie językowej;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • jest nagradzany za proces i postęp;

  • poznaje wierszyk z innego obszaru kulturowego;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji (sportowe – piłka nożna);

  • uczestniczy w zajęciach, na których panuje atmosfera życzliwości i twórczej radości.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • umiejscawianie nowych słów w kontekście (rymowanka);

  • tworzenie asocjacji;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności: powtarzamy z różną intonacją, powtarzamy za nagraniem;

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • karty obrazkowe;

  • asocjogram;

  • plakat;

  • burza mózgów;

  • dialogi w formie łańcuszka;

  • scenka sytuacyjna;

  • gra: berek wyrazowy;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupie;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • tablica multimedialna;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • piłka nożna (mała do klasy), lub większa na boisko;

  • gadżety kibica: szalik, kapelusz, maskotka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (berek wyrazowy)

Gra może służyć jako utrwalenie słownictwa lub może być wykorzystana jako rozgrzewka językowa na kolejnej lekcji. Może być atrakcyjnym przerywnikiem i urozmaiceniem lekcji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel z gadżetem piłkarskim w dłoni lub szalikiem piłkarskim na szyi zapowiada aktywną lekcję i radośnie wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta uczniów o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie stadionu piłkarskiego i rozpoczyna krótką rozmowę na temat gry w piłkę nożną. Pyta, kto gra amatorsko lub w klubie piłkarskim. Wskazuje role widoczne na zdjęciu: piłkarz, bramkarz, kibice, trener. Nauczyciel rozmawia o liczbie graczy na boisku.

plenum

15 min

Rozmowa na temat piłki nożnej.

Uczniowie siedzą na dywanie lub stoją w kręgu.

Nauczyciel zapisuje temat na tablicy, uczniowie przepisują. Następnie nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają wierszyka, a nauczyciel wskazuje na słowa kluczowe, korzystając z ilustracji. Gdy pojawia się zdanie: Sie klatschen und singen: ole, ole, ole, ole, ole, ole … uczniowie wstają, klaszczą i śpiewają.

Nauczyciel zwraca uwagę na słownictwo związane z piłką nożną, wspierając rozumienie znaczenia słów ilustracją i gadżetami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podają, w jakiej roli występuje Ben (piłkarz), a w jakiej rodzice i rodzeństwo (kibice). Uczniowie zapisują w zeszycie zdanie: Ben ist Fußballspieler.

Uczniowie przyporządkowują do rysunków odpowiednie nazwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słów: Tor i das Tor, pokazując przy tym odpowiednie zdjęcia. Uczniowie układają puzzle i nazywają to, co widzą po ich ułożeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum, praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza wierszyk jeszcze raz i prosi uczniów o powtórzenie wyróżnionych wyrazów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Uczniowie słuchają wierszyka i śledzą jego tekst na tablicy interaktywnej. Po każdym wersie z luką nauczyciel zatrzymuje nagranie, uczniowie wybierają i przepisują do zeszytu brakujący wyraz. Następnie słuchają wierszyka jeszcze raz i sprawdzają poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, o istotne role w trakcie meczu i zachęca do sprawdzenia się w grze leksykalnej.

plenum

15 min

Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.

Przed dziećmi rozgrzewka sportowo–językowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady: każdy ustawia się tak, by mieć swobodę ruchów i zachowuje odstęp od kolegów. Na hasło: die Mannschaft uczniowie wykonują skłon, na hasło: der Fußballspieler – przysiad, na hasło: das Tor – podskok. Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

Uczniowie słuchają nagrania i wspólnie decydują, czy te odgłosy należą do piłkarzy czy kibiców. Odpowiedź podają w języku niemieckim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia zgodnie z kolejnością (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

Zadania wykonywane na tabletach lub komputerach.

Następnie uczniowie oglądają plakat przedstawiający mecz piłki nożnej i umieszczają podpisy w języku niemieckim pod wskazanymi rzeczami i postaciami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie boiska podczas meczu i odtwarza zagadki piłkarskie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podają odpowiedzi w języku niemieckim.

praca w grupach

15 min

Wybrany uczeń zapisuje punkty na tablicy.

Dla lepszego zapamiętania wierszyka uczniowie wybierają i zaznaczają właściwe wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum 

Zadanie wyświetlone na tablicy multimedialnej.

Nauczyciel utrwala z uczniami wierszyk. Wskazani uczniowie powtarzają za lektorem kolejne wersy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczeń deklamuje albo odczytuje wierszyk swojemu koledze lub swojej koleżance w ławce (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel proponuje zabawę w głuchy telefon. Dzieli klasę na grupy, Wybiera słowo z wierszyka, np. die Mannschaft, i szeptem przekazuje je jednemu uczniowi z każdej grupy, ten zaś tak samo mówi je szeptem koledze lub koleżance obok. Słowo „wędruje” od ucznia do ucznia, ostatnia osoba wypowiada je na głos. Grupy porównują wyniki.

plenum

W ramach zadania domowego nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel z gadżetem piłkarskim w dłoni lub szalikiem piłkarskim na szyi zapowiada aktywną lekcję i radośnie wita się z uczniami: Hallo, ihr Lieben! Pyta uczniów o samopoczucie: Wie geht’s dir? Geht es dir gut?, podając przy tym imiona dzieci. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie stadionu piłkarskiego i rozpoczyna krótką rozmowę na temat gry w piłkę nożną. Pyta, kto gra amatorsko lub w klubie piłkarskim. Wskazuje role widoczne na zdjęciu: piłkarz, bramkarz, kibice, trener. Nauczyciel rozmawia o liczbie graczy na boisku.

plenum

15 min

Rozmowa na temat piłki nożnej.

Uczniowie siedzą na dywanie lub stoją w kręgu.

Nauczyciel zapisuje temat na tablicy, uczniowie przepisują. Następnie nauczyciel prezentuje wierszyk (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają wierszyka, a nauczyciel wskazuje na słowa kluczowe, korzystając z ilustracji. Gdy pojawia się zdanie: Sie klatschen und singen: ole, ole, ole, ole, ole, ole … uczniowie wstają, klaszczą i śpiewają.

Nauczyciel zwraca uwagę na słownictwo związane z piłką nożną, wspierając rozumienie znaczenia słów ilustracją i gadżetami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie podają, w jakiej roli występuje Ben (piłkarz), a w jakiej rodzice i rodzeństwo (kibice). Uczniowie zapisują w zeszycie zdanie: Ben ist Fußballspieler.

Uczniowie przyporządkowują do rysunków odpowiednie nazwy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie słów: Tor i das Tor, pokazując przy tym odpowiednie zdjęcia. Uczniowie układają puzzle i nazywają to, co widzą po ich ułożeniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum, praca indywidualna

Nauczyciel odtwarza wierszyk jeszcze raz i prosi uczniów o powtórzenie wyróżnionych wyrazów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

plenum

Uczniowie słuchają wierszyka i śledzą jego tekst na tablicy interaktywnej. Po każdym wersie z luką nauczyciel zatrzymuje nagranie, uczniowie wybierają i przepisują do zeszytu brakujący wyraz. Następnie słuchają wierszyka jeszcze raz i sprawdzają poprawność wykonanego zadania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, o istotne role w trakcie meczu i zachęca do sprawdzenia się w grze leksykalnej.

plenum

15 min

Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).

praca indywidualna

Zadanie wykonywane na tabletach lub komputerach.

Przed dziećmi rozgrzewka sportowo–językowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady: każdy ustawia się tak, by mieć swobodę ruchów i zachowuje odstęp od kolegów. Na hasło: die Mannschaft uczniowie wykonują skłon, na hasło: der Fußballspieler – przysiad, na hasło: das Tor – podskok. Nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

Uczniowie słuchają nagrania i wspólnie decydują, czy te odgłosy należą do piłkarzy czy kibiców. Odpowiedź podają w języku niemieckim (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie słuchają nagrania i układają zdjęcia zgodnie z kolejnością (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

Zadania wykonywane na tabletach lub komputerach.

Następnie uczniowie oglądają plakat przedstawiający mecz piłki nożnej i umieszczają podpisy w języku niemieckim pod wskazanymi rzeczami i postaciami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcie boiska podczas meczu i odtwarza zagadki piłkarskie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Uczniowie podają odpowiedzi w języku niemieckim.

praca w grupach

15 min

Wybrany uczeń zapisuje punkty na tablicy.

Dla lepszego zapamiętania wierszyka uczniowie wybierają i zaznaczają właściwe wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum 

Zadanie wyświetlone na tablicy multimedialnej.

Nauczyciel utrwala z uczniami wierszyk. Wskazani uczniowie powtarzają za lektorem kolejne wersy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczeń deklamuje albo odczytuje wierszyk swojemu koledze lub swojej koleżance w ławce (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

Nauczyciel proponuje zabawę w głuchy telefon. Dzieli klasę na grupy, Wybiera słowo z wierszyka, np. die Mannschaft, i szeptem przekazuje je jednemu uczniowi z każdej grupy, ten zaś tak samo mówi je szeptem koledze lub koleżance obok. Słowo „wędruje” od ucznia do ucznia, ostatnia osoba wypowiada je na głos. Grupy porównują wyniki.

plenum

W ramach zadania domowego nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania na karcie pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec