Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Promile w praktyce. U jubilera
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje obliczenia z wykorzystaniem promili
stosuje promile w obliczeniach jubilerskich
dobiera i tworzy modele matematyczne podczas rozwiązywania problemów z kontekstem realistycznym
stosuje i tworzy strategie prowadzące do rozwiązywania zadań praktycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
lista atrybutów
technika obserwacji migawkowych
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w grupach tworzą listy atrybutów dotyczących zagadnień związanych z promilami. Lista opatrzona powinna być odpowiednimi wzorami.
Uczniowie prezentują swoje listy i wybierają najciekawszą. Lista ta zostanie uzupełniona pod koniec zajęć.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach techniką obserwacji migawkowych. W każdej grupie jeden z uczniów jest obserwatorem. Jego zadaniem jest obserwowanie sposobu pracy kolegów, podziału ról w grupie, itd.
Grupy zapoznają się z zadaniami z sekcji „Przeczytaj” – najpierw próbują samodzielnie rozwiązać zapisane tam zadania, a następnie porównują z zapisem.
Każda z grup powinna też ułożyć 2 zadania podobnego typu i dać do rozwiązania innej grupie.
Uczniowie prezentują rozwiązania zadań, które otrzymali od kolegów.
Faza podsumowująca:
Obserwatorzy grup dzielą się swoimi obserwacjami na temat pracy grup, omawiają wykorzystane strategie, interakcje osobowe, mocna i słabe strony pracy.
Uczniowie wspólnie uzupełniają listę atrybutów, rozpoczętą na początku lekcji, o poznane wzory i wiadomości.
Uczniowie w parach układają matematyczne puzzle.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie rozwiązać ćwiczenia sprawdzające.
Materiały pomocnicze:
Procent i promilProcent i promil
Wskazówki metodyczne:
Puzzle można wykorzystać do mini – sprawdzianu umiejętności uczniów.