Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V
Podstawa programowa
XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, handel ludźmi na świecie, niewolnictwo, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, prześladowania religijne i nietolerancja.
Uczeń:
1) charakteryzuje problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej (starzenie demograficzne, eksplozja ludnościowa, migracje, uchodźstwo), podając ich przyczyny oraz skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje starzenie demograficzne na świecie, podając jego przyczyny, skutki i działania zapobiegające i ograniczające ten proces lub adaptujące do niego,
wyjaśnia pojęcie depopulacji i implozji demograficznej,
definiuje eksplozję ludnościową oraz określa jej przyczyny, skutki i działania zapobiegające i ograniczające ten proces lub adaptujące do niego,
udowodnia, że migracje i uchodźstwo są wyzwaniami na skalę globalną i krajową.
Strategie nauczania: odwrócona klasa
Metody nauczania: pogadanka, praca z e‑materiałem, wystąpienia wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Castles S., Miller M.J., Migracje we współczesnym świecie, tłum. A. Gąsior‑Niemiec, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Klimska A., Kaniewska M., Eksplozja demograficzna – zagrożenia i dylematy etyczno‑prawne, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 2015, t. 13, nr 1, s. 125–143.
Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
United Nations, Department of Economic and Social Affairs, World Population Ageing 2019, United Nations, New York 2020. Dostępne w internecie: UN.org (dostęp 5.07.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj” tego e‑materiału. Uczniowie przygotowują się także do krótkiego wystąpienia wspomaganego prezentacją multimedialną (np. wykonaną w programie PowerPoint). Zadanie realizowane jest w pięciu grupach i dotyczy jednego zagadnienia. Zagadnienia te są tożsame z tytułami fragmentów książki S. Castlesa i M.J. Millera (patrz materiały pomocnicze). Nauczyciel przypomina zasady wykonania poprawnej prezentacji (czas prezentacji: nie dłużej niż 2–3 minuty).
Lista zagadnień:
perspektywy globalnej migracji i mobilności,
rozwój międzynarodowej współpracy i struktur zarządczych,
rozwiązania problemu nieuregulowanych migracji,
legalna migracja a integracja,
etniczna różnorodność, zmiana społeczna i państwo narodowe.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć – nauczyciel wymienia procesy demograficzne, które są obecnie globalnymi wyzwaniami. Posiłkuje się podrozdziałem Problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej zawartym w sekcji „Przeczytaj” tego e‑materiału.
Faza realizacyjna
Klasa realizuje pierwszy cel lekcji. Uczniowie przypominają sobie podrozdział Starzenie demograficzne – problem Europy i świata z części „Przeczytaj” e‑materiału. Potem nauczyciel prowadzi pogadankę z klasą o tym, czym jest starzenie demograficzne. Następnie klasa charakteryzuje ten proces, np. identyfikowane są państwa, gdzie współcześnie obserwuje się jego największą skalę. Zaleca się wyświetlić mapę świata z aktualnymi danymi o udziale osób starszych w populacji państw (np. za strony OurWorldInData.org). Uczniowie samodzielnie wykonują 1. ćwiczenie interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Następnie uczniowie, bazując na tekście z „Przeczytaj”, tworzą listę przyczyn i skutków starzenia demograficznego. Później wyniki są prezentowane przez chętnych uczniów. Nauczyciel czuwa nad poprawnym wykonaniem zadania.
Uczniowie kontynuują realizację pierwszego celu lekcji. Poznają pojęcia powiązane z procesem starzenia demograficznego. W tym celu rozwiązują samodzielnie 2. ćwiczenie interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Na koniec uczniowie próbują wskazać rozwiązania mające na celu przeciwdziałanie starzeniu demograficznemu, a także służące adaptowaniu ludzi i przestrzeni do tego procesu. Aby to osiągnąć, realizują na forum całej klasy ćwiczenie 4., 7. i 8.
Część lekcji poświęcona drugiemu celowi. Uczniowie zapoznają się z definicją pojęcia implozja demograficzna i depopulacja (zawarte w „Słowniku” w części „Przeczytaj”). Następnie rozwiązują 6. ćwiczenie interaktywne (w parach).
Uczniowie koncentrują się na realizacji trzeciego celu lekcji. Najpierw wybrany uczeń czyta polecenie 1. do audiobooka na temat eksplozji ludnościowej (definicja, przyczyny, skutki, sposoby walki). Następnie uczniowie zapoznają się z nagraniem i mają kilka minut na wprowadzenie odpowiedzi do trzech podpunktów polecenia (w parach lub grupach). Liderzy dwóch chętnych grup prezentują rezultaty swojej pracy. Odpowiedzi są komentowane przez nauczyciela.
Nauczyciel wprowadza do nowego wątku lekcji – realizacja czwartego celu. Następnie rozpoczyna się pięć wystąpień – ich kolejność jest zgodna z listą zamieszczoną powyżej. Nauczyciel prosi wszystkich o trzymanie się reżimu czasowego wypowiedzi. Po każdej prezentacji nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów (jeśli istnieje taka konieczność). Na koniec nauczyciel wyjaśnia ewentualne niejasności, podsumowuje pracę uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena pracy uczniów podczas zajęć (z uwzględnieniem pracy w grupach i przygotowania do lekcji).
Przypomnienie celów zajęć, pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Dla wszystkich: 3. ćwiczenie interaktywne z sekcji „Sprawdź się” oraz 2. polecenie do audiobooka.
Dla chętnych: esej na temat „Dobre i złe praktyki w przeciwdziałaniu eksplozji ludności” albo „Dobre i złe praktyki w przeciwdziałaniu starzeniu demograficznemu”.
Uwaga: zaleca się rozbicie materiału na przynajmniej dwie godziny lekcyjne. Informacje i ćwiczenia o migracjach i uchodźstwie znajdują się w innych e‑materiałach (wskazane w części „Przeczytaj”).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas lekcji poświęconej konsekwencjom eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach (zakres podstawowy: VIII. 3).