Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Obszary występowania i cechy wiatrów lokalnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przyczyny powstawania wiatrów lokalnych,
charakteryzuje cechy wiatrów lokalnych,
analizuje skutki występowania wiatrów lokalnych,
wymienia obszary występowania wiatrów lokalnych.
Strategie nauczania: konstruktywizm
Metody nauczania: mapa skojarzeń, praca z e‑materiałami, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: ścienna mapa fizyczna świata, e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
L.J. Battan, Pogoda, tłum. S. Moszkowicz, PWN, Warszawa 1979.
Przykładowa karta pracy (załącznik nr 1).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Po przedstawieniu tematu i objaśnieniu celów lekcji nauczyciel wraz z uczniami omawia podstawowe informacje dotyczące wiatru, jego rodzajów i sposobu powstawania.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla film zamieszczony w e‑materiale. Po obejrzeniu prosi uczniów, aby zapisali w zeszycie nazwy poznanych wiatrów lokalnych i dopisali skojarzenia z poszczególnymi wiatrami, które dotyczą: przyczyn ich występowania, cech wiatru, obszaru występowania.
Po wykonaniu pracy nauczyciel omawia wraz z uczniami cechy i wskazuje na mapie świata główne obszary występowania wiatrów lokalnych. Uczniowie uzupełniają swoje mapy skojarzeń o elementy, które nie znalazły się w ich samodzielnie sporządzonych notatkach.
Następnie uczniowie dobierają się w dwuosobowe zespoły i układają test dla sąsiedniej pary, który powinien składać się z pięciu krótkich pytań. Przekazują sobie zestawy i przystępują do rozwiązania. W razie wątpliwości nauczyciel wyjaśnia i udziela wskazówek.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wskazanie pozytywnych i negatywnych skutków dla życia i działalności człowieka poznanych wiatrów lokalnych i zapisuje je na tablicy, dzieląc na dwie kategorie (pozytywne i negatywne). Podsumowuje i ocenia pracę i zadania wykonane przez uczniów.
Praca domowa
Odszukaj w internecie i wypisz nazwy oraz obszary występowania pięciu, innych niż poznane na lekcji, wiatrów lokalnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać do pracy w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każdej przydziela inny wiatr lokalny (bora, bryza, wiatry górskie i dolinne, fen), a następnie rozdaje karty pracy. Po wyświetleniu filmu uczniowie uzupełniają karty pracy (załącznik), a następnie liderzy grup prezentują wyniki pracy.
Film edukacyjny może zostać wykorzystany jako uzupełnienie lub przypomnienie podczas innych lekcji dotyczących wiatrów lokalnych, np. „Wpływ wiatrów lokalnych na środowisko geograficzne i gospodarkę”, „Powstawanie wiatru fenowego”.