Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.3.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Zeitmanagement für die Schüler/Zarządzanie czasem dla uczniów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat metod zarządzania czasem.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje, czym jest zarządzanie czasem;
charakteryzuje metody zarządzania czasem;
rozpoznaje pożeracze czasu i opowiada, jak sobie z nimi radzi.
Cele motywacyjne:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu własnych zainteresowań oraz pasji;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
dostrzega powiązanie między nauką języka niemieckiego, a innymi dziedzinami życia;
wykorzystuje zajęcia z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim,
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną;
aktywizująca: gry dydaktyczne, inscenizacja, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
plenum;
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
pojemnik na karteczki,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?, a następnie inicjuje krótką dyskusję na temat metod, jakimi uczniowie posługują się na co dzień, organizując swoją pracę i naukę.
Uczniowie zapisują swoją ulubioną metodę nauki na karteczce, wrzucają odpowiedź do pojemnika, który przygotowany został przez nauczyciela.
Nauczyciel prosi uczniów o wylosowanie z pojemnika karteczki oraz zaprezentowanie wylosowanej metody i zapisanie jej na tablicy. Powstaje w ten sposób lista ulubionych metod uczenia się.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu w części Przeczytaj oraz pyta: Was versteht ihr unter Zeitmanagement und Selbstmanagement? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z pierwszym fragmentem tekstu w części Przeczytaj – wypowiedzią Hanno2023. Nauczyciel pyta: Habt ihr auch ähnliche Probleme? Welche Tipps könnt ihr Hanno2023 geben? Passen eure Methoden dazu? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z pozostałymi wypowiedziami na forum. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdania z Übung 1 w części Przeczytaj. Wybrany uczeń czyta rozwiązania na forum klasy.
Nauczyciel pyta: Haben die Forumsteilnehmer ähnliche Tipps gegeben? Oder könnt ihr zu euren Methoden neue Ideen hinzufügen? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy i ewentualnie zapisują nowe metody zarządzania czasem na tablicy.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑5 w części Przeczytaj. Uczniowie dopasowują informacje, zaznaczają właściwe wyrazy, przyporządkowują synonimy do podanych wyrazów, uzupełniają tekst.
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na legendę ilustracji interaktywnej oraz pyta: Kennt ihr diese Methoden? Welche Informationen erwartet ihr? Was können diese Begriffe bedeuten? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Następnie uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną – czytają i słuchają informacji.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji, wykonując Übung 1‑2 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie dopasowują odpowiednie informacje do metod oraz układają informacje w odpowiedniej kolejności. Uczniowie w parze porównują swoje rozwiązania.
Następnie uczniowie w parach rozmawiają na temat wybranej przez siebie metody. Uczniowie mogą wykorzystać podpowiedzi w Übung 3 oraz zadać sobie nawzajem podobne pytania. Wyrażają swoje opinie na temat dostępnych metod zarządzania czasem.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Uczniowie przygotowują porady w zakresie lepszego zarządzania czasem dla ucznia klasy III szkoły ponadpodstawowej. Może to być forma notatki wizualnej, plakatu lub forma przekazu ustnego. Przedstawiciele grup prezentują pracę grupy na forum klasy. Graficzne efekty pracy w grupach zostają zawieszone na ścianie/tablicy/gazetce.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają kolejno o swoich pożeraczach czasu, co im przeszkadza w nauce oraz w jaki sposób, za pomocą jakiej metody mogą pracować efektywniej (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Po wypowiedzi wszystkich uczniów, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Praca domowa
Uczeń wybiera jedną z metod przedstawionych w materiale i na wybranym przez siebie konkretnym przykładzie opisuje jej zastosowanie i wyniki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Uczniowie przygotowują quiz językowy na temat organizowania czasu w formie online, który wykorzystują do powtórzenia słownictwa.
W trakcie lekcji: na podstawie treści ilustracji uczniowie przygotowują wywiad z ekspertem dotyczący metod zarządzania czasem. Uczniowie wcielają się w rolę dziennikarza i eksperta.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Na podstawie treści ilustracji uczniowie piszą poradnik. Uczniowie szukają innych informacji na temat zaprezentowanych metod i uzupełniają treść o dodatkowe ciekawostki.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0