Numer e‑materiału: 3.3.3.4

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Zeitmanagement für die Schüler/Zarządzanie czasem dla uczniów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat metod zarządzania czasem.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje, czym jest zarządzanie czasem;

  • charakteryzuje metody zarządzania czasem;

  • rozpoznaje pożeracze czasu i opowiada, jak sobie z nimi radzi.

Cele motywacyjne:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu własnych zainteresowań oraz pasji;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • dostrzega powiązanie między nauką języka niemieckiego, a innymi dziedzinami życia;

  • wykorzystuje zajęcia z języka obcego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w  języku niemieckim,

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

  • ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą;

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną;

  • aktywizująca: gry dydaktyczne, inscenizacja, dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum;

  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • pojemnik na karteczki,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

PRZEBIEG LEKCJI:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?, a następnie inicjuje krótką dyskusję na temat metod, jakimi uczniowie posługują się na co dzień, organizując swoją pracę i naukę.

  • Uczniowie zapisują swoją ulubioną metodę nauki na karteczce, wrzucają odpowiedź do pojemnika, który przygotowany został przez nauczyciela.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wylosowanie z pojemnika karteczki oraz zaprezentowanie wylosowanej metody i zapisanie jej na tablicy. Powstaje w ten sposób lista ulubionych metod uczenia się.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł tekstu w części Przeczytaj oraz pyta: Was versteht ihr unter Zeitmanagement und Selbstmanagement? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z pierwszym fragmentem tekstu w części Przeczytaj – wypowiedzią Hanno2023. Nauczyciel pyta: Habt ihr auch ähnliche Probleme? Welche Tipps könnt ihr Hanno2023 geben? Passen eure Methoden dazu? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z pozostałymi wypowiedziami na forum. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby dokończyli zdania z Übung 1 w części Przeczytaj. Wybrany uczeń czyta rozwiązania na forum klasy.

  • Nauczyciel pyta: Haben die Forumsteilnehmer ähnliche Tipps gegeben? Oder könnt ihr zu euren Methoden neue Ideen hinzufügen? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy i ewentualnie zapisują nowe metody zarządzania czasem na tablicy.

  • Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑5 w części Przeczytaj. Uczniowie dopasowują informacje, zaznaczają właściwe wyrazy, przyporządkowują synonimy do podanych wyrazów, uzupełniają tekst.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na legendę ilustracji interaktywnej oraz pyta: Kennt ihr diese Methoden? Welche Informationen erwartet ihr? Was können diese Begriffe bedeuten? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną – czytają i słuchają informacji.

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji, wykonując Übung 1‑2 w części Ilustracja interaktywna. Uczniowie dopasowują odpowiednie informacje do metod oraz układają informacje w odpowiedniej kolejności. Uczniowie w parze porównują swoje rozwiązania.

  • Następnie uczniowie w parach rozmawiają na temat wybranej przez siebie metody. Uczniowie mogą wykorzystać podpowiedzi w Übung 3 oraz zadać sobie nawzajem podobne pytania. Wyrażają swoje opinie na temat dostępnych metod zarządzania czasem.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Uczniowie przygotowują porady w zakresie lepszego zarządzania czasem dla ucznia klasy III szkoły ponadpodstawowej. Może to być forma notatki wizualnej, plakatu lub forma przekazu ustnego. Przedstawiciele grup prezentują pracę grupy na forum klasy. Graficzne efekty pracy w grupach zostają zawieszone na ścianie/tablicy/gazetce.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie opowiadają kolejno o swoich pożeraczach czasu, co im przeszkadza w nauce oraz w jaki sposób, za pomocą jakiej metody mogą pracować efektywniej (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).

  • Po wypowiedzi wszystkich uczniów, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

Praca domowa

Uczeń wybiera jedną z metod przedstawionych w materiale i na wybranym przez siebie konkretnym przykładzie opisuje jej zastosowanie i wyniki.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, zaciekawienie tematem. Uczniowie przygotowują quiz językowy na temat organizowania czasu w formie online, który wykorzystują do powtórzenia słownictwa.

  • W trakcie lekcji: na podstawie treści ilustracji uczniowie przygotowują wywiad z ekspertem dotyczący metod zarządzania czasem. Uczniowie wcielają się w rolę dziennikarza i eksperta.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Na podstawie treści ilustracji uczniowie piszą poradnik. Uczniowie szukają innych informacji na temat zaprezentowanych metod i uzupełniają treść o dodatkowe ciekawostki.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec