Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Ludzie, pieniądze, idee. Nowe koncepcje ekonomiczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia merkantylizmu i fizjokratyzmu;
charakteryzuje poglądy Adama Smitha i wyjaśnia pojęcie liberalizmu gospodarczego;
porównuje poglądy François Quesnaya i Adama Smitha;
tłumaczy, czym jest leseferyzm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć, przedstawienie celu lekcji i ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi wskazanego ucznia (lub ochotnika) o przypomnienie, czym był merkantylizm, i wymienienie jego najważniejszych zasad.
Faza realizacyjna:
Prowadzący przybliża uczniom przyczyny pojawienia się nowych idei ekonomicznych w dobie oświecenia. Omawia twórców fizjokratyzmu oraz idee liberalizmu gospodarczego. Przybliża sylwetki François Quesnaya i Adama Smitha.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 2, 3 i 4, analizują biogramy Quesnaya i Smitha oraz ich dzieła. Następnie wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność odpowiedzi. W kolejnym kroku uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 5, dopasowując nazwy „instytucji” do poglądów danego myśliciela.
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie słuchają nagrania z fragmentem publikacji Adama Smitha, a następnie indywidualnie wykonują polecenia 1 i 2, zaznaczając poprawne odpowiedzi.
Nauczyciel wprowadza pojęcie leseferyzmu. Uczniowie wykonują ćwiczenie 6.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 7, analizują fragmenty pism omawianych ekonomistów.
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 9: „Wymyśl i opisz scenę serialu, którego akcja toczy się w XVIII‑wiecznym Paryżu i w której pojawić się mają François Quesnay oraz Adam Smith. Pamiętaj, żeby zachować wierność faktom historycznym”.
Materiały pomocnicze:
B. Geremek, K. Piesowicz, Ludzie, towary, pieniądze, Warszawa 1968.
E. Rostworowski, Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1977.
Wielka historia świata. Świat w XVIII wieku, t. 8, red. P. Franaszek, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.