Dla nauczyciela
Autor: Wojciech Malicki
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formuły daty i czasu w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega użycie funkcji daty i czasu.
Przeanalizujesz, jak efektywnie używać funkcji daty i czasu.
Zastosujesz funkcje daty i czasu do rozwiązywania zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Formuły daty i czasu w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– jakie znasz funkcje daty i czasu?
– jak efektywnie używać funkcji daty i czasu?
Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Następnie zadaje pytania sprawdzające wiedzę uczestników zajęć.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla treści zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia nr 1: „Przeanalizuj prezentację, a następnie wyznacz miesiące z roku 2015, w których są piątki trzynastego”. Chętna osoba przedstawia rozwiązanie.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑4, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką. Ćwiczenia 5 i 6 mogą być wykonane w kilkuosobowych grupach.
Uczniowie w kilkuosobowych grupach wymyślają własny przykład na użycie formuł daty i czasu w arkuszu kalkulacyjnym i przygotowują jego realizację.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może skorzystać z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania zajęć.