Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Zapalne i przewlekłe choroby oczu – ich profilaktyka i leczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz przyczyny, objawy i sposób leczenia najczęstszych chorób zapalnych i przewlekłych oczu, takich jak zapalenie spojówek, jęczmień, zaćma i jaskra.
Wyjaśnisz, na czym polega profilaktyka wymienionych wyżej chorób zapalnych i przewlekłych oczu.
Przedstawisz podstawowe zasady higieny narządu wzroku.
Dostrzeżesz powiązania pomiędzy sposobem odżywiania a schorzeniami narządu wzroku.
Rozpoznasz objawy chorób oczu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kolektywizm;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
rybi szkielet;
asocjogram (skojarzenia);
karta kołowa;
praca z audiobookiem;
praca z modelem 3D;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
arkusz papieru A1 z narysowanym rybim szkieletem (zob. materiały pomocnicze);
wydrukowane karty kołowe pacjenta (zob. materiały pomocnicze);
wydrukowany asocjogram (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru A1 rybi szkielet (zob. materiały pomocnicze – zał. 1).
Uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące tematu lekcji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Co może być przyczyną chorób oczu?
Jaka jest różnica między chorobami zapalnymi a przewlekłymi?
Jakie znacie choroby zapalne i przewlekłe oczu?
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, dotyczącym zapalnych i przewlekłych chorób oczu oraz ich profilaktyką i leczeniem.
Nauczyciel na głowie rybiego szkieletu zapisuje hasło: „Zapalenia i przewlekłe choroby oczu” (zob. materiały pomocnicze – zał. 1).
Nauczyciel pyta uczniów, z jakimi chorobami oczu zapoznali się w e‑materiale. Odpowiedzi uczniów zapisuje na grubszych ościach rybiego szkieletu.
Nauczyciel dzieli uczniów na tyle grup, ile zostało zapisanych grubych ości: zapalenie spojówek, jaskra, zaćma, jęczmień. Każda z grup otrzymuje jedną ość do opracowania.
Uczniowie podczas przygotowywania informacji zwracają uwagę na:
przyczynę choroby;
objawy;
leczenie;
profilaktykę.
Uczniowie zapisują te informacje na paskach kartek papieru, które będą doklejane do grubych ości. Przedstawiciel grupy umieszcza małe ości na rybim szkielecie i omawia opracowane przez grupę zagadnienie. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z modelem 3D i nagraniami w nim zawartymi (składającymi się na audiobook o zapalnych i przewlekłych chorobach oczu), a następnie prosi o wykonanie w parach polecenia nr 2 (dotyczącego rodzajów zeza i wpływu dysfunkcji określonych mięśni na jego powstanie). Po skończeniu pracy wybrane pary przedstawiają swoją odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Każda z wcześniej utworzonych grup losuje kartę kołową pacjenta (zob. materiały pomocnicze – zał. 2, 3, 4 i 5). Zadaniem grup jest przedyskutowanie objawów przedstawionych w przydzielonym opisie i zapisanie odpowiedzi w poszczególnych ćwiartkach.
Po wykonaniu zadania grupy kolejno omawiają swoje karty kołowe.
Grupy otrzymują do uzupełnienia asocjogram (zob. materiały pomocnicze – zał. 6). Następnie wybrane zespoły prezentują swoje pomysły.
Materiały pomocnicze:
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8 zawarte w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka (nagrań zawartych w modelu 3D):
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem zawartym w e‑materiale, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach. Mogą go również wykorzystać w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.