Numer e‑materiału: Temat 63
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Znam dwuznak „Dz”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie poprzez poznanie dwuznaku i głoski „Dz, dz”.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
1) rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych, a także gatunki objęte ochroną;
4) odszukuje w różnych dostępnych zasobach, w tym internetowych, informacje dotyczące środowiska przyrodniczego, potrzebne do wykonania zadania, ćwiczenia;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą fragmentu opowiadania pt. „Wiosenny dzwonek”.

  • Wymienia postaci występujące w opowiadaniu.

  • Opowiada o przygodach bohaterów utworu.

  • Rysuje skowronka i zapisuje informacje na temat tego gatunku ptaka.

  • Wyszukuje informacje w dostępnych źródłach.

  • Wyróżnia dwuznak „dz” w sylabach i wyrazach: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

  • Odnajduje na ilustracji obrazki zawierające głoskę „dz”.

  • Łączy litery, tworząc z nich wyrazy.

  • Łączy wyrazy, tworząc z nich zdania.

  • Łączy wyrazy z odpowiadającymi im obrazkami.

  • Czyta proste wyrazy i krótkie zdania.

  • Układa zdania z wyrazami zawierającymi głoskę „dz”.

  • Układa wyrazy w kolejności alfabetycznej.

  • Podkreśla w zdaniach głoskę „dz”.

  • Rozwiązuje rebus.

  • Uzupełnia zdania odpowiednimi wyrazami.

  • Wymawia głośno wybrane wyrazy z głoską „dz”.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inzynierii.