Dla nauczyciela
VII. Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Klasyfikacja oporów ruchu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. II. Mechanika. Uczeń: 7) rozróżnia opory ruchu (opory ośrodka i tarcie); omawia rolę tarcia na wybranych przykładach. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; II. Mechanika. Uczeń: 17) opisuje opory ruchu (opory ośrodka, tarcie statyczne, tarcie kinetyczne); rozróżnia współczynniki tarcia kinetycznego oraz tarcia statycznego; omawia rolę tarcia na wybranych przykładach. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | concept mapping / mind mapping – tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
Metody nauczania: | rozwiazywanie problemów, dyskusja. |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | mapa pojęciowa „Klasyfikacja oporów ruchu”, zestaw zadań interaktywnych |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „ Jak rozróżnić opory ruchu?”, „Co to jest opór ośrodka?”, „Co to jest tarcie statyczne?”,” Co to jest tarcie kinetyczne?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie: Pogadanka na temat skoków spadochronowych i skoków „z krawędzi kosmosu” (na przykładzie skoku Felixa Baumgartnera z roku 2012). Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy: -Jakie znasz siły oporu? Podaj przykłady. -Od czego zależy wartość siły tarcia? -Od czego zależy siła oporu powietrza? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. Praca w parach:
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań 3 i 4. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań 5 i 7 (poziom podstawowy), 8 (poziom rozszerzony). Dodatkowo, chętni uczniowie z klas o rozszerzonym programie fizyki mogą wyszukać dane dotyczące „skoków z krawędzi kosmosu” i przeanalizować je pod względem sił oporu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium. | Mapa pojęciowa może być samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia lub powtórzenia klasyfikacji oporów ruchu. |