Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zależność wartości prędkości w funkcji czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania | - pogadanka, |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie przed lekcją w ramach pracy domowej zapoznają się z grafiką interaktywną oraz informacjami na temat ruchu jednostajnie opóźnionego i wykonują polecenia przy grafice. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości posługując się, jeśli trzeba, komputerem z rzutnikiem, za pomocą którego wyświetla grafikę interaktywną. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie dzielą się na trzy zespoły. W zespołach każdy z uczniów przygotowuje wykres zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym, dla kilku ciał, o różnych przyspieszeniach i prędkościach początkowych oraz wymyśla przynajmniej pięć poleceń do tego wykresu, podobnych do poleceń przy grafice interaktywnej. Następnie grupy wymieniają się swoimi wykresami i każda z grup rozwiązuje zadania. Po rozwiązaniu zadań grupy znów wymieniają się kartkami i każda grupa sprawdza rozwiązane zadania. Nauczyciel w tym czasie odpowiada na wszystkie pytania uczniów. Gdy uczniowie rozwiążą i sprawdzą swoje zadania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, które pojawiły się podczas tego ćwiczenia. | |
Faza podsumowująca: | |
Następnie nauczyciel omawia zadanie 8 z części „Sprawdź się” - w formie pogadanki lub dyskusji z uczniami. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 4, 5 i 6 z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Grafikę interaktywną można też omówić na początku lekcji. |