Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zależność wartości prędkości w funkcji czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele,diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
II. Mechanika. Uczeń:
5) sporządza i interpretuje wykresy zależności parametrów ruchu od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. poznaje zależność wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym oraz jej matematyczną postać.

  2. stosuje zależność wartości prędkości od czasu do wyznaczenia prędkości ciała poruszającego się ruchem jednostajnie opóźnionym.

  3. analizuje i interpretuje wykresy zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania

- pogadanka,
- metoda zajęć praktycznych,
- dyskusja.

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją w ramach pracy domowej zapoznają się z grafiką interaktywną oraz informacjami na temat ruchu jednostajnie opóźnionego i wykonują polecenia przy grafice. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości posługując się, jeśli trzeba, komputerem z rzutnikiem, za pomocą którego wyświetla grafikę interaktywną.

Faza realizacyjna:

Uczniowie dzielą się na trzy zespoły. W zespołach każdy z uczniów przygotowuje wykres zależności wartości prędkości od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym, dla kilku ciał, o różnych przyspieszeniach i prędkościach początkowych oraz wymyśla przynajmniej pięć poleceń do tego wykresu, podobnych do poleceń przy grafice interaktywnej.

Następnie grupy wymieniają się swoimi wykresami i każda z grup rozwiązuje zadania.

Po rozwiązaniu zadań grupy znów wymieniają się kartkami i każda grupa sprawdza rozwiązane zadania.

Nauczyciel w tym czasie odpowiada na wszystkie pytania uczniów.

Gdy uczniowie rozwiążą i sprawdzą swoje zadania, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, które pojawiły się podczas tego ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

Następnie nauczyciel omawia zadanie 8 z części „Sprawdź się” - w formie pogadanki lub dyskusji z uczniami.
Zwraca uwagę na to, by rozwiązanie tego zadania zacząć od przedstawienia opisanej sytuacji w postaci wykresu.

Praca domowa:

Zadanie 4, 5 i 6 z części „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę interaktywną można też omówić na początku lekcji.