Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Michał Kurek i Jerzy Ginter

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Polaryzacja fal

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu,

X. Fale i optyka. Uczeń:
14) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną poprzeczną; rozróżnia światło spolaryzowane i niespolaryzowane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zdefiniuje falę spolaryzowaną,

  2. wyjaśni, czym jest kierunek polaryzacji,

  3. dokona rozkładu fali na dwie fale prostopadłe do siebie.

Strategie nauczania:

IBSE - nauczanie/uczenie bazujące na konstruktywistycznej teorii uczenia się oraz nauczania problemowego

Metody nauczania:

- pogadanka,
- wykład informacyjny.

Formy zajęć:

- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

laptop i rzutnik do wyświetlenia grafiki, sznur

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Polaryzacja fal mechanicznych”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel za pomocą długiego sznura wytwarza najpierw falę spolaryzowaną pionowo, następnie spolaryzowaną poziomo oraz niespolaryzowaną. Nauczyciel dopytuje się uczniów, które z zaprezentowanych fal wyglądały na bardziej „uporządkowane” i dlaczego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel w formie wykładu przekazuje uczniom informacje na temat polaryzacji fali. Przy pomocy sznura pokazuje fale o różnych kierunkach polaryzacji z zaznaczeniem, jak wygląda w poszczególnych przypadkach kierunek polaryzacji. Następnie pokazuje falę niespolaryzowaną. Poprzez analogię fali na sznurze opisuje falę elektromagnetyczną i jej polaryzację. Wskazuje również kierunek drgań pola magnetycznego przy poszczególnych polaryzacjach. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia zjawiska polaryzacji uczniowie rozwiązują zadania: 3, 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 4 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może posłużyć do wprowadzenia pojęcia fali poprzecznej.