Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz wskazuje główne centra finansowe na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • dokonuje podziału usług finansowych,

  • charakteryzuje i wyjaśnia dostępność do usług bankowych na świecie,

  • wskazuje na mapie największe banki świata,

  • porównuje rolę usług ubezpieczeniowych w wybranych państwach,

  • wykazuje konieczność dostosowania usług bankowych do potrzeb millenialsów,

  • porównuje i wyjaśnia zmiany roli usług finansowych w gospodarce państw o różnym poziomie rozwoju.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), mapa świata

Materiały pomocnicze

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PKD 2007, sekcja K, klasyfikacje.gofin.pl (dostęp 8.06.2021).

Stefaniak J., Rola usług w gospodarce, [w:] Zachowania rynkowe w teorii i praktyce, D. Kopycińska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007. Dostępne w internecie: mikroekonomia.net (dostęp 8.06.2021).

The World Bank, Automated Teller Machines (ATMs) (Per 100,000 Adults) (dostęp 8.06.2021).

The World Bank, Commercial Bank Branches (Per 100,000 Adults) (dostęp 8.06.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat zajęć i zadaje uczniom pytania: na czym polegają usługi finansowe? jakie mają znaczenie w gospodarce? jaki mają wpływ na inne gałęzie gospodarki?

  • Nauczyciel przedstawia uczniom cele realizowanej lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” i wykonują w parach polecenie 1 i 2 z tego fragmentu e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na temat przeczytanych treści i odpowiedzi na polecenia. Trudniejsze kwestie wyjaśnia nauczyciel.

  • Następnie uczniowie wysłuchują audiobooka i wykonują w grupach (ich liczebność ustala nauczyciel) polecenia do tego multimedium. Po zakończonej pracy członkowie poszczególnych grup zapisują swoje odpowiedzi, tworząc jedną wspólną notatkę na tablicy (np. schemat dotyczący analizy SWOT). Następuje klasowa dyskusja na ten temat.

  • Następnie uczniowie pracują indywidualnie, wykonując polecenia i ćwiczenia do grafiki interaktywnej. Po zakończonej pracy uczniowie zgłaszają swoje pomysły i dyskutują na ich temat. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji, a następnie pyta uczniów, co było dla nich najciekawszą częścią zajęć, czego dowiedzieli się na lekcji, jakie zagadnienia chcieliby jeszcze rozwinąć.

  • Uczniowie, odpowiadając na pytania, dyskutują ze sobą i z nauczycielem, który na końcu podsumowuje najważniejsze treści.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat perspektyw rozwoju usług finansowych w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas omawiania zagadnień dotyczących zróżnicowania sektora usługowego (zakres podstawowy: XII. 1). Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych Polskiej Klasyfikacji Gospodarczej (zakres rozszerzony: IX. 1).