Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.3.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Die besten Schulerinnerungen / Najlepsze szkolne wspomnienia
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania przebiegu wycieczki szkolnej.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opowie o wymianie szkolnej;
wymieni, co należy wziąć na wycieczkę szkolną;
opisze poszczególne etapy wyjazdu.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym,
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych),
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań), łączenie ze sobą części zdania, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach,
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, prelekcja, anegdota, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca zespołowa.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu „wyjazdy i wycieczki szkolne”. Podane przez uczniów zwroty i wyrazy zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Na środku każdej z nich znajduje się napis KLASSENFAHRT oraz pytania: Wer? Wohin? Wo gewohnt? Was gemacht? Was besichtigt?
Uczniowie czytają tekst „Meine Klassenfahrt nach Berlin”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku i uzupełnić kartę pracy znalezionymi w tekście informacjami.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na formy czasu Perfekt. Uczniowie wykonują Übung 1 z części Przeczytaj. Nauczyciel zapisuje na tablicy dwa przykładowe zdania z tekstu Przeczytaj i zwraca ich uwagę na użycie czasu Perfekt i sposób jego tworzenia. Następnie uczniowie wykonują Übung 2, 3 i 4 z części Przeczytaj.
Nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się ilustracji interaktywnej i sformułowanie hipotez, czego ilustracja dotyczy.
Uczniowie zapoznają się szczegółowo z ilustracją interaktywną: czytają i odsłuchują teksty oraz rozwiązują Übung 1 i 2 w części Ilustracja interaktywna. Rozwiązania omawiane są na forum klasy.
Uczniowie utrwalają słownictwo do lekcji, wykonując Aufgabe 2 i 6 z części Sprawdź się.
Następnie rozmawiają o tym, co należy zabrać na wycieczkę i wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel podaje uczniom cel wycieczki klasowej. Zadanie uczniów polega na ustaleniu, które z tych rzeczy będą im najbardziej przydatne, a które lepiej zostawić. Uczniowie pracują najpierw w parach, potem w grupach 4‑osobowych. Mają zdecydować się na 5 najbardziej przydatnych na wycieczce rzeczy.
Wyniki podsumowywane są na forum.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Übung 3 z części Ilustracja interaktywna: opisują w kilku zdaniach swoją wycieczkę klasową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, wprowadzenie do tematu, zaciekawienie uczniów poprzez łączenie obrazu i tekstu, atrakcyjne zdjęcia;
w trakcie lekcji: inspiracja do stworzenia analogicznego opisu w formie ustnej bądź pisemnej;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa oraz wykonania pisemnie pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0