Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiany w strukturze użytkowania ziemi i ich skutki 

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

2) porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce z wybranymi krajami świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki wpływające na zmiany użytkowania ziemi,

  • przedstawia główne tendencje zmian w strukturze użytkowania ziemi w skali globalnej, w zależności od poziomu rozwoju gospodarczego i w wybranych krajach oraz wyjaśnia ich przyczyny,

  • wymienia pozytywne i negatywne skutki zmian w strukturze użytkowania ziemi.

Strategie nauczania: konektywizm.

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem.

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu).

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

Grzebisz W., Szramka H. (red.), Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.

Netografia (dostęp: 1.06.2020):

https://ourworldindata.org/land-use [dostęp: 29.04.2022].

http://www.fao.org/faostat/en/#home [dostęp: 29.04.2022].

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat form użytkowania ziemi i regionalnego jej zróżnicowania (polecenie nr 1 z części Przeczytaj).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat form czynników wpływających na zmiany struktury użytkowania ziemi. Chętni uczniowie zgłaszają swoje pomysły i zapisują je na tablicy w postaci schematu. Nad przebiegiem tego zadania czuwa nauczyciel. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału. Następnie uczniowie wspólnie wykonują polecenie 2. z tej części.

  • Na kolejnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na ekranie animację 3D (uczniowie mogą również wyświetlić ją na tabletach). Zadaniem uczniów jest wykonanie w parach poleceń do multimedium bazowego. W przypadku polecenia 2. nauczyciel prosi, żeby jedna osoba z pary zajęła się pozytywnymi skutkami, a druga - negatywnymi. Po zakończonej pracy chętni uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel weryfikuje te pomysły i uzupełnia wiedzę uczniów.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na kilka grup (w zależności od potrzeb, liczebności klasy itd.). Zadaniem każdej z nich jest wykonanie polecenia 3. z części Przeczytaj w odniesieniu do wybranego przez grupę państwa. Zespoły mogą korzystać z różnych źródeł informacji geograficznej, w tym internetu. Po zakończonym zadaniu prezentują wyniki swojej pracy, a nad ich poprawnością czuwa nauczyciel.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie głównych tendencji zmian w strukturze użytkowania ziemi na świecie i w wybranych państwach, a także o wyjaśnienie przyczyn i skutków tych zjawisk.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Ułożenie rebusów dotyczących zagadnień użytkowania ziemi na świecie.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy), a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych zajęciach z zakresu geografii rolnictwa na świecie i w Polsce.