Scenariusz zajęć

Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Po co człowiekowi tlen i czy jego nadmiar szkodzi?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wie, jakie znaczenie ma tlen w przyrodzie oraz dla organizmów żywych;

  • proponuje sposób wykorzystywania tlenu w medycynie i kosmetologii;

  • zastanowia się, w jaki sposób wykorzystuje się tlen w przemyśle, czym są wolne rodniki, jaka jest ich geneza oraz czym jest zatrucie tlenowe.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda lekcji odwróconej;

  • metoda puzzli/JIGSAW;

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film edukacyjny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca w grupach,

  • praca indywidualna,

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Kahoot! lub Quizizz.

Przed lekcją:

Uczniowie oglądają film edukacyjny dotyczący możliwości wykorzystania tlenu, wypisują w zeszytach znaczenie tlenu w przyrodzie i dla organizmów żywych, oraz wykorzystanie tlenu w medycynie, kosmetologii i przemyśle.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: cechy tlenu (konfiguracja elektronowa atomu tlenu w stanie podstawowym, wzór elektronowy cząsteczki tlenu; właściwości fizyko‑chemiczne tlenu), znaczenie tlenu, możliwości jego wykorzystania.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby odliczyli do pięciu, zapamiętując numer. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą układanki (jigsaw/ puzzle). Tematy:

  • I grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: respiracja i oddychanie komórkowe oraz mieszanki oddechowe dla płetwonurków.

  • II grupa - dziedziny wykorzystania tlenu: Podtrzymywanie spalania i w przemyśle.

  • III grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: wietrzenie skał, utlenianie metali i butwienie szczątków roślin.

  • IV grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: medycyna i kosmetologia.

  • V grupa – niekorzystne dla organizmu działanie tlenu (wolne rodniki tlenowe, zatrucie tlenowe).

  1. Uczniowie łączą się w pięć grup – zgodnie z przypisanymi wcześniej numerami (tj. grupy tworzą wszyscy uczniowie z numerem 1, wszyscy uczniowie z numerem 2 itd.). Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A4, mazaki.

  2. Zadanie uczniów polega na przeanalizowaniu/zgłębieniu/zapoznaniu się z jednym z pięciu zagadnień (odpowiednio do numeru, który wylosowali) i zapisaniu własnymi słowami notatki itp. Tworzy się grupa ekspercka w odniesieniu do danego zagadnienia, np. Możliwości wykorzystania tlenu w podtrzymywaniu spalania i w przemyśle. Grupa generuje informacje na ten temat i tworzy wspólną notatkę (treść notatki ustalana jest przez całą grupę w krótkiej dyskusji/burzy mózgów). Grupa może wykorzystać do zgłębienia swojego tematu informacje pozyskane z filmu edukacyjnego dotyczącego możliwości wykorzystania tlenu, informacje zawarte w e‑materiale, podręczniku książkowym i innych dostępnych źródłach, np. internet, księgozbiór dostępny w sali lekcyjnej itp. Nauczyciel wyznacza czas realizacji zadania i monitoruje jego przebieg (wspiera uczniów w znalezieniu precyzyjnych sformułowań itp.).

  3. Po minionym czasie uczniowie tworzą nowe grupy pięcioosobowe, tak żeby w każdej grupie był uczeń z grupy o danym numerze (od 1 do 5). Każdy uczeń zapoznaje pozostałych uczniów w grupie z zagadnieniem, nad którym pracował w poprzedniej grupie. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, monitoruje jego przebieg, dbając, by uczniowie uczyli się wzajemnie, a nie tylko przeczytali informacje z notatek.

  4. Następnie uczniowie łączą się w grupy pięcioosobowe (w taki sposób, żeby w każdej grupie znalazł się jeden uczeń o danym numerze) i każdy członek grupy wyjaśnia pozostałym zagadnienie, z którym się zapoznał ze swoją “macierzystą” grupą.

  5. Po wyznaczonym czasie uczniowie wracają do swoich grup macierzystych i po kolei prezetują informacje, o których się dowiedzieli od swoich kolegów. Uczniowie nawzajem się uzupełniają.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: Jakie znaczenie w przyrodzie ma tlen? Na czym polega respiracja?  Jakie produkty powstają podczas utleniania glukozy w żywej komórce? Na czym polega reakcja spalania? Na czym polega wietrzenie chemiczne skał? Co to jest butwienie? Do czego w medycynie wykorzystuje się tlen? Co to są wolne rodniki tlenowe?  Do jakich schorzeń u człowieka przyczyniają się wolne rodniki tlenowe?

  2. Nauczyciel może z powyższych pytań ułożyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostał ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny uczniowie powinni wykorzystać przygotowując się i/lub podczas zajęć oraz mogą go użyć podczas lekcji powtórzeniowej, czy też jako nadrobienie zaległości, jeżeli uczeń był nieobecny na lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie znaczenie w przyrodzie ma tlen?

  • Na czym polega respiracja?

  • Jakie produkty powstają podczas utleniania glukozy w żywej komórce?

  • Na czym polega reakcja spalania?

  • Na czym polega wietrzenie chemiczne skał?

  • Co to jest butwienie?

  • Do czego w medycynie wykorzystuje się tlen?

  • Co to są wolne rodniki tlenowe?

  • Do jakich schorzeń u człowieka przyczyniają się wolne rodniki tlenowe?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • kartki papieru A4, mazaki.