Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marta Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Po co człowiekowi tlen i czy jego nadmiar szkodzi?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, jakie znaczenie ma tlen w przyrodzie oraz dla organizmów żywych;
proponuje sposób wykorzystywania tlenu w medycynie i kosmetologii;
zastanowia się, w jaki sposób wykorzystuje się tlen w przemyśle, czym są wolne rodniki, jaka jest ich geneza oraz czym jest zatrucie tlenowe.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
metoda lekcji odwróconej;
metoda puzzli/JIGSAW;
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca indywidualna,
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Kahoot! lub Quizizz.
Przed lekcją:
Uczniowie oglądają film edukacyjny dotyczący możliwości wykorzystania tlenu, wypisują w zeszytach znaczenie tlenu w przyrodzie i dla organizmów żywych, oraz wykorzystanie tlenu w medycynie, kosmetologii i przemyśle.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęć: cechy tlenu (konfiguracja elektronowa atomu tlenu w stanie podstawowym, wzór elektronowy cząsteczki tlenu; właściwości fizyko‑chemiczne tlenu), znaczenie tlenu, możliwości jego wykorzystania.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby odliczyli do pięciu, zapamiętując numer. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą układanki (jigsaw/ puzzle). Tematy:
I grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: respiracja i oddychanie komórkowe oraz mieszanki oddechowe dla płetwonurków.
II grupa - dziedziny wykorzystania tlenu: Podtrzymywanie spalania i w przemyśle.
III grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: wietrzenie skał, utlenianie metali i butwienie szczątków roślin.
IV grupa – dziedziny wykorzystania tlenu: medycyna i kosmetologia.
V grupa – niekorzystne dla organizmu działanie tlenu (wolne rodniki tlenowe, zatrucie tlenowe).
Uczniowie łączą się w pięć grup – zgodnie z przypisanymi wcześniej numerami (tj. grupy tworzą wszyscy uczniowie z numerem 1, wszyscy uczniowie z numerem 2 itd.). Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A4, mazaki.
Zadanie uczniów polega na przeanalizowaniu/zgłębieniu/zapoznaniu się z jednym z pięciu zagadnień (odpowiednio do numeru, który wylosowali) i zapisaniu własnymi słowami notatki itp. Tworzy się grupa ekspercka w odniesieniu do danego zagadnienia, np. Możliwości wykorzystania tlenu w podtrzymywaniu spalania i w przemyśle. Grupa generuje informacje na ten temat i tworzy wspólną notatkę (treść notatki ustalana jest przez całą grupę w krótkiej dyskusji/burzy mózgów). Grupa może wykorzystać do zgłębienia swojego tematu informacje pozyskane z filmu edukacyjnego dotyczącego możliwości wykorzystania tlenu, informacje zawarte w e‑materiale, podręczniku książkowym i innych dostępnych źródłach, np. internet, księgozbiór dostępny w sali lekcyjnej itp. Nauczyciel wyznacza czas realizacji zadania i monitoruje jego przebieg (wspiera uczniów w znalezieniu precyzyjnych sformułowań itp.).
Po minionym czasie uczniowie tworzą nowe grupy pięcioosobowe, tak żeby w każdej grupie był uczeń z grupy o danym numerze (od 1 do 5). Każdy uczeń zapoznaje pozostałych uczniów w grupie z zagadnieniem, nad którym pracował w poprzedniej grupie. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, monitoruje jego przebieg, dbając, by uczniowie uczyli się wzajemnie, a nie tylko przeczytali informacje z notatek.
Następnie uczniowie łączą się w grupy pięcioosobowe (w taki sposób, żeby w każdej grupie znalazł się jeden uczeń o danym numerze) i każdy członek grupy wyjaśnia pozostałym zagadnienie, z którym się zapoznał ze swoją “macierzystą” grupą.
Po wyznaczonym czasie uczniowie wracają do swoich grup macierzystych i po kolei prezetują informacje, o których się dowiedzieli od swoich kolegów. Uczniowie nawzajem się uzupełniają.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: Jakie znaczenie w przyrodzie ma tlen? Na czym polega respiracja? Jakie produkty powstają podczas utleniania glukozy w żywej komórce? Na czym polega reakcja spalania? Na czym polega wietrzenie chemiczne skał? Co to jest butwienie? Do czego w medycynie wykorzystuje się tlen? Co to są wolne rodniki tlenowe? Do jakich schorzeń u człowieka przyczyniają się wolne rodniki tlenowe?
Nauczyciel może z powyższych pytań ułożyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostał ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny uczniowie powinni wykorzystać przygotowując się i/lub podczas zajęć oraz mogą go użyć podczas lekcji powtórzeniowej, czy też jako nadrobienie zaległości, jeżeli uczeń był nieobecny na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znaczenie w przyrodzie ma tlen?
Na czym polega respiracja?
Jakie produkty powstają podczas utleniania glukozy w żywej komórce?
Na czym polega reakcja spalania?
Na czym polega wietrzenie chemiczne skał?
Co to jest butwienie?
Do czego w medycynie wykorzystuje się tlen?
Co to są wolne rodniki tlenowe?
Do jakich schorzeń u człowieka przyczyniają się wolne rodniki tlenowe?
Nauczyciel przygotowuje:
kartki papieru A4, mazaki.