Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przebieg pradolin na terenie Polski
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
5. wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje rzeźbę młodoglacjaną i staroglacjalną.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie pradoliny,
zna proces powstawania pradolin,
wymienia pradoliny na terenie Polski,
charakteryzuje przebieg pradolin.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne, w parach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata
Materiały pomocnicze
http://www.zycieaklimat.edu.pl/pradoliny
https://www.naukowiec.org/wiedza/geografia/pradoliny_2958.html
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie pradoliny i - korzystając z e‑materiału - charakteryzuje powstawanie pradolin.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, charakteryzując występowanie pradolin w Polsce - ich przebieg, czas powstania oraz to, jakie rzeki współcześnie je wykorzystują.
Następnie nauczyciel mówi uczniom, aby, korzystając z interaktywnej, grafiki zawartej w e‑materiale, prześledzili przebieg pradolin w Polsce.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiadomości poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna stanowi dodatkowe objaśnienie tematu, w łatwy sposób wpływa na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy ucznia. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.