Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przebieg pradolin na terenie Polski

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

5. wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje rzeźbę młodoglacjaną i staroglacjalną.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie pradoliny,

  • zna proces powstawania pradolin,

  • wymienia pradoliny na terenie Polski,

  • charakteryzuje przebieg pradolin.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne, w parach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas świata

Materiały pomocnicze

http://www.zycieaklimat.edu.pl/pradoliny

https://www.naukowiec.org/wiedza/geografia/pradoliny_2958.html

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie pradoliny i - korzystając z e‑materiału - charakteryzuje powstawanie pradolin.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, charakteryzując występowanie pradolin w Polsce - ich przebieg, czas powstania oraz to, jakie rzeki współcześnie je wykorzystują.

  • Następnie nauczyciel mówi uczniom, aby, korzystając z interaktywnej, grafiki zawartej w e‑materiale, prześledzili przebieg pradolin w Polsce.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiadomości poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna stanowi dodatkowe objaśnienie tematu, w łatwy sposób wpływa na poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy ucznia. Może być wykorzystana jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.