Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The Legend of a Golden Duck / Legenda o Złotej Kaczce
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.13, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 9, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń poznaje legendę o Złotej Kaczce.
Uczeń nazywa główne postaci występujące w tej legendzie.
Uczeń uczy się opisywać wybranych bohaterów.
Cele motywacyjne:
Uczeń wzbogaca wiedzę na temat różnych tekstów kultury.
Uczeń rozwija umiejętność pracy w parze.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (dryl językowy, techniki wspomagające naukę słownictwa)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę.
W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów, żeby usiedli w kręgu, a następnie rzuca piłeczkę do wybranej osoby i prosi ją, żeby podała swoje skojarzenie z dowolną legendą, może to być np. tytuł, postać, przedmiot. Po czym pyta uczniów, czy znają legendę o Złotej Kaczce.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza nagrania i prosi uczniów o powtórzenie. Uczniowie powtarzają każde wyrażenie trzykrotnie powtarzają – jak echo.
Uczniowie dwukrotnie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel pyta dzieci, czy podobała im się legenda o Złotej Kaczce oraz czego uczy ta legenda.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytuje kolejne zdania, a uczniowie określają, przy którym obrazku powinny się one znaleźć. Dzieci starają się używać wyrazów z legendy.
Nauczyciel czyta po kolei zdania z Exercise 3 (Przeczytaj). Po każdym pyta uczniów, który wyraz pasuje do luki. Może celowo proponować niewłaściwe odpowiedzi, żeby skłonić uczniów do uważnego słuchania i poprawiania go w razie potrzeby.
Uczniowie odsłuchują nagranie i zaznaczają prawidłowe obrazki w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) na swoich urządzeniach mobilnych.
Nauczyciel odtwarza na tablicy nagrania z ilustracji interaktywnej i prosi uczniów, żeby zamknęli oczy. Odtwarza nagrania ponownie, ale wycisza je w miejscach, gdzie bohaterowie się przedstawiają. Po każdym nagraniu dzieci określają, która postać z legendy wypowiedziała daną kwestię.
Nadal pracując w parach, uczniowie słuchają nagrań z Exercise 2 (Ilustracja interaktywna) i na urządzeniach mobilnych porządkują obrazki. Następnie, nauczyciel odtwarza nagrania ponownie, i zaprasza ochotników do zaznaczenia odpowiednich obrazków na tablicy.
Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Uczeń, który zna poprawną odpowiedź, zgłasza się, podchodzi do tablicy i ją zaznacza.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie grają w kalambury. Nauczyciel pokazuje różnych bohaterów legendy, a klasa wspólnie zgaduje, o kogo chodzi.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Rozwiązania zadań nauczyciel sprawdza na początku następnych zajęć.
Materiały pomocnicze: Miękka piłeczka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Po zapoznaniu się z ilustracją interaktywną uczniowie w grupach rysują komiks przedstawiający legendę o Złotej Kaczce.