Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.13.4
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Umweltfreundliches Shoppen / Zakupy przyjazne środowisku
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat czynności sprzyjającym środowisku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady codziennych czynności przyjaznych dla środowiska;
opisze, jakie czynności przyjazne dla środowiska wykonuje on i jego rodzina;
wyjaśni koleżance/koledze, jak dbać o środowisko na co dzień.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
Uczeń:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
strategie społeczne:
współpraca z uczniami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D).
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie pyta uczniów, co ich zdaniem można jeszcze wykonywać na co dzień, aby bardziej się zatroszczyć o naszą planetę. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo die Umwelt i prosi uczniów o wypisanie znanych słówek w języku niemieckim, które są związane ze środowiskiem, w celu powtórzenia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Uczniowie odczytują w parach kolejno różne wypowiedzi i decydują, kto jest ich autorem (Übung 2 z części Przeczytaj).
Uczniowie oglądają animację a następnie zaznaczają, które zdania z animiacji są prawdziwe, a które fałszywe (Übung 1 w części Animacja) oraz łączą obrazki ze wskazówkami dotyczącymi życia przyjaznego środowisku (Übung 2 w części Animacja). Nauczyciel prezentuje kolejno zdania z Übung 3 w części Animacja, a uczniowie próbują uzupełnić luki właściwym wyrazem.
W celu przygotowania do dalszego ćwiczenia uczniowie w parach rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1 w części Sprawdź się), grają w memory (Aufgabe 2 w części Sprawdź się) oraz łączą w pary właściwe zdania (Aufgabe 4 w części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wzajemnie doradzają sobie, jak prowadzić życie przyjazne dla środowiska (Aufgabe 7 w części Sprawdź się). Nauczyciel wyświetla przydatne zwroty: Du kannst … sparen/kaufen/verkaufen, Verwende keine …, Du kannst … trennen/benutzen.
Na koniec zajęć uczniowie uzupełniają liczbę mnogą rzeczowników (Aufgabe 3 w części Sprawdź się) oraz łączą obrazki wraz z czynnościami wykonywanymi przez różne osoby (Aufgabe 5 w części Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie uzupełniają luki wyrazowe w zdaniach (Aufgabe 6 w części Sprawdź się) oraz przygotowują wypowiedź pisemną na temat życia przyjaznego dla środowiska w rodzinie (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją już przed lekcją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku. Jeśli zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują ankietę na temat zachowań przyjaznych dla środowska w ich rodzinach,
po lekcji: uczniowie przygotowują krótkie filmiki, na których zaprezentowane zostaną różne zachowania przyjazne dla środowiska z komentarzami i zachętą do ich stosowania.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0