Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak, Marcin Maćkiewicz
Przedmiot: chemia
Temat: Czy można modyfikować właściwości betonu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa, jakie właściwości betonu zwykłego można modyfikować;
wymienia dodatki, jakimi modyfikuje się betony;
przedstawia przykłady modyfikacji konstrukcyjnej, użytkowej i ekologicznej betonów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Jakie właściwości ma beton? Czy i w jaki sposób właściwości te można modyfikować? Swoje rozważania uczniowie zapisują np. wykorzystując mapę myśli.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu – beton. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film na temat modyfikacji właściwości betonu. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach, zapisując najważniejsze treści.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, rozdaje arkusze papieru A2, mazaki. Każdy zespół zapoznaje się z treściami w e‑materiale.
Zadaniem grup będzie wyobrażenie siebie w roli architekta/budowniczego, a następnym krokiem będzie zbudowanie ściany z odpowiednich betonów. Uczniowie opisują swój rodzaj ściany, wykorzystują do tego celu również notatki z filmu. Dobierają odpowiednie składniki. Mogą też narysować schemat domku i poszczególne ściany opisać.
Grupa 1 – ściana przepuszczająca światło.
Grupa 2 – ściana bardzo wytrzymała, odporna na ogień oraz wodę.
Grupa 3 – ściana samonaprawiajaca się.
Grupa 4 – ściana fotokatalityczna.
Po zakończonej pracy, liderzy prezentują efekty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność zaprezentowanych propozycji i ewentualnie uzupełnia luki.
Uczniowie sprawdzają samodzielnie wiedzę, wykonując ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Jakie właściwości betonu można modyfikować? Jakie to są betony ekologiczne? Jaka cecha należy do właściwości reologicznych betonu? Gdzie i dlaczego stosuje się betony elastyczne?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują niedokończone ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie właściwości betonu można modyfikować?
Jakie to są betony ekologiczne?
Jaka cecha należy do właściwości reologicznych betonu?
Gdzie i dlaczego stosuje się betony elastyczne?
Arkusze papieru A2, mazaki, glutaki.