Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Fotomontaż
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, na co zwracać uwagę przy tworzeniu fotomontażu.
Wymienisz narzędzia przydatne przy pracy nad fotomontażem.
Prześledzisz, do czego używany jest fotomontaż.
Skomponujesz obraz zgodnie z poznanymi zasadami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie przykładów znanych fotomontaży.
Faza wstępna:
Uczniowie dyskutują na temat wykorzystania techniki fotomontażu.
Faza realizacyjna:
Chętne lub wybrane osoby prezentują przygotowane przykłady.
Uczniowie w grupach analizują przykłady fotomontaży. Starają się wskazać połączone elementy oraz wykorzystane techniki.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, czy fotomontaż może być dziełem sztuki.
Uczniowie w parach zapoznają się z e‑materiałem.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia interaktywne.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemu postawionego w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Galeria zdjęć interaktywnych”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.