Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstawanie budowy fałdowej.
Grupa docelowa: liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń: 2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje, czym jest fałd i fałdowanie,
wie, jakie są rodzaje fałdów,
zna mechanizmy tworzenia się fałdowań.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zwarte w e‑materiale, atlasy świata, załączniki
Materiały pomocnicze: szkic geologiczny części Karpat, mapa podkładowa Polski, mapa miast w Polsce
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania:
Gdzie w Polsce położone są największe i najwyższe góry? Jakie obejmują pasma górskie? Jak wygląda droga przez nie? Czy widać, z jakich skał są zbudowane?
Po udzieleniu odpowiedzi przez uczniów nauczyciel pyta dalej, tak by naprowadzić klasę na temat lekcji i podanie przykładów:
Czy któreś z was widziało nowe drogi w Karpatach? Jeśli tak, jak wyglądały przekopy przez góry (widok odsłoniętych skał)? Czy byliście nad morzem w okolicach klifów? Jak wyglądały skały na klifie?
Nauczyciel informuje uczniów, jakie cele będą realizować.
Następnie prowadzący pyta klasę, co rozumieją pod pojęciem fałdowania i z czym im się ono kojarzy. Następuje burza mózgów. Każdy uczeń może wymieniać swoje pomysły. Te, które są prawidłowe lub z niewielkimi błędami nauczyciel zapisuje na tablicy.
Po zakończeniu burzy mózgów nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z objaśnieniami na ten temat, żeby zweryfikować swoje wyobrażenia z podaną definicją. Następuje dyskusja. Uczniowie dzielą się swoimi uwagami na temat notatek na tablicy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły wieloosobowe (najlepiej nie mniej niż trzyosobowe, ze względu na ilość pracy z mapami). Każdy zespół otrzymuje atlas geograficzny, szkic geologiczny Karpat (który można zastąpić mapą ścienną jeśli taka jest w wyposażeniu klasy), mapę miast Polski i mapę podkładową Polski. Zadaniem uczniów jest naniesienie na mapę całej Polski wydzieleń ze szkicu, omówienie jak duże obszary w stosunku do całego kraju zajmują płaszczowiny karpackie, jakie miasta znajdują się na danej płaszczowinie, jakie rzeki płyną na terenie płaszczowin oraz w którym kierunku. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie z e‑materiałem.
Nauczyciel wyjaśnia zadanie uczniom i określa czas na jego wykonanie na około 10 minut. Po rozpoczęciu nauczyciel może pomóc uczniom skupiając ich uwagę na:
właściwym skorelowaniu map ze sobą, zwrócenie uwagi na kontury granic państwa,
braku pokrywy płaszczowinowej w Tatrach,
kierunki odpływu rzek i nawiązaniu do granic płaszczowin.
Gdy wszystkie grupy skończą pracę, nauczyciel prosi wybrane lub wszystkie zespoły o przedstawienie własnej pracy i omówienie swojej pracy. W ramach podsumowania uczniowie zapoznają się z animacją. Następnie uczniowie są proszeni o wykonanie ćwiczeń z e‑materiałów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów. Uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń na końcu e‑zasobu. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie można zadać jako pracę domową.
Praca domowa: ćwiczenie 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: e‑materiał może posłużyć również do omawiania tematów związanych z tektoniką.