Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Globalizacja i antyglobalizm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:

3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest globalizacja;

  • charakteryzuje działania ruchów antyglobalistycznych;

  • analizuje najważniejsze dylematy związane z globalizacją.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: Działania ruchów antyglobalistycznych.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Globalizacja i antyglobalizm”.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję globalizacji. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Zespół klasowy zapoznaje się z materiałem w sekcji „Film 1”. Po emisji dyskutują nad teorią Daniego Rodrika dotyczącą trylematu globalizacyjnego, m.in. o zależności suwerenności państw i globalizacji.

  2. Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie 2 dołączone do filmu 1.

  3. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów na temat działań ruchów antyglobalistycznych. Reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i dyskutować.

  4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 2 dołączone do filmu 2. Wybrane pary przedstawiają propozycje odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich i uzupełniają.

Faza podsumowująca:

  1. Praca z materiałem w sekcji „Film 2”. Uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje, a następnie na podstawie zasobów internetowych wykonują w grupach ćwiczenie 1 dołączone do filmu 2. Wspólne omówienie odpowiedzi.

  2. W ramach podsumowania chętne/wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na zadane w tytule filmu 2 pytanie.

Praca domowa:

Przygotuj krótką wypowiedź na temat tego, jak globalizacja wpływa na twoje życie. Przedstaw pozytywne i negatywne skutki.

Materiały pomocnicze:

  • Łukasz Konsor, Antyglobalizm – charakterystyka idei, zb.eco.pl.

  • Piotr Maśloch, Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, cejsh.icm.edu.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Oba materiały filmowe mogą posłużyć uczniom jako inspiracja do zorganizowania w szkole dyskusji na temat skutków globalizacji.