Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Globalizacja i antyglobalizm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:
3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest globalizacja;
charakteryzuje działania ruchów antyglobalistycznych;
analizuje najważniejsze dylematy związane z globalizacją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: Działania ruchów antyglobalistycznych.
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Globalizacja i antyglobalizm”.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję globalizacji. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Zespół klasowy zapoznaje się z materiałem w sekcji „Film 1”. Po emisji dyskutują nad teorią Daniego Rodrika dotyczącą trylematu globalizacyjnego, m.in. o zależności suwerenności państw i globalizacji.
Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie 2 dołączone do filmu 1.
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów na temat działań ruchów antyglobalistycznych. Reszta klasy może zadawać prelegentom pytania i dyskutować.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 2 dołączone do filmu 2. Wybrane pary przedstawiają propozycje odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich i uzupełniają.
Faza podsumowująca:
Praca z materiałem w sekcji „Film 2”. Uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje, a następnie na podstawie zasobów internetowych wykonują w grupach ćwiczenie 1 dołączone do filmu 2. Wspólne omówienie odpowiedzi.
W ramach podsumowania chętne/wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na zadane w tytule filmu 2 pytanie.
Praca domowa:
Przygotuj krótką wypowiedź na temat tego, jak globalizacja wpływa na twoje życie. Przedstaw pozytywne i negatywne skutki.
Materiały pomocnicze:
Łukasz Konsor, Antyglobalizm – charakterystyka idei, zb.eco.pl.
Piotr Maśloch, Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, cejsh.icm.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Oba materiały filmowe mogą posłużyć uczniom jako inspiracja do zorganizowania w szkole dyskusji na temat skutków globalizacji.