Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Pasowość rzeźby Polski i jej uwarunkowania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, co wpłynęło na ukształtowanie rzeźby powierzchni Polski,

  • przedstawia procesy, które współcześnie modelują rzeźbę naszego kraju,

  • wymienia główne cechy ukształtowania powierzchni Polski,

  • charakteryzuje pasy rzeźby powierzchni Polski.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rzeźba powierzchni Polski jest bardzo zróżnicowana i charakteryzuje się pasowym układem.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment „Przeczytaj” e‑materiału, w krótkim wykładzie omawia czynniki, które wpłynęły na rzeźbę powierzchni Polski. Wskazany przez nauczyciela uczeń lub ochotnik, korzystając z mapy fizycznej Polski, wyjaśnia, na czym polega pasowy układ rzeźby terenu. Pozostali uczniowie w tym czasie korzystają z atlasów geograficznych, omawiają cechy charakterystyczne poszczególnych pasów, wymieniają przyczyny ich ukształtowania, formy ukształtowania terenu itp.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, na podstawie którego uczniowie poznają charakterystykę pasów rzeźby Polski.

  • Uczniowie podzieleni na grupy wykonują polecenia zawarte w e‑materiale, rozpoznają regiony po opisie, wskazują procesy, które ukształtowały rzeźbę poszczególnych krain geograficznych. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, stwórz prezentację multimedialną dotyczącą jednego z pasów geomorfologicznych Polski. (Nauczyciel może podzielić uczniów na grupy i przydzielić im poszczególne zagadnienia).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu krajobrazowemu Polski (zakres rozszerzony: XIV. 2). Może znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z działu dotyczącego związków między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski (zakres rozszerzony: XIII).