Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pasowość rzeźby Polski i jej uwarunkowania
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, co wpłynęło na ukształtowanie rzeźby powierzchni Polski,
przedstawia procesy, które współcześnie modelują rzeźbę naszego kraju,
wymienia główne cechy ukształtowania powierzchni Polski,
charakteryzuje pasy rzeźby powierzchni Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, miniwykład
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że rzeźba powierzchni Polski jest bardzo zróżnicowana i charakteryzuje się pasowym układem.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment „Przeczytaj” e‑materiału, w krótkim wykładzie omawia czynniki, które wpłynęły na rzeźbę powierzchni Polski. Wskazany przez nauczyciela uczeń lub ochotnik, korzystając z mapy fizycznej Polski, wyjaśnia, na czym polega pasowy układ rzeźby terenu. Pozostali uczniowie w tym czasie korzystają z atlasów geograficznych, omawiają cechy charakterystyczne poszczególnych pasów, wymieniają przyczyny ich ukształtowania, formy ukształtowania terenu itp.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, na podstawie którego uczniowie poznają charakterystykę pasów rzeźby Polski.
Uczniowie podzieleni na grupy wykonują polecenia zawarte w e‑materiale, rozpoznają regiony po opisie, wskazują procesy, które ukształtowały rzeźbę poszczególnych krain geograficznych. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, stwórz prezentację multimedialną dotyczącą jednego z pasów geomorfologicznych Polski. (Nauczyciel może podzielić uczniów na grupy i przydzielić im poszczególne zagadnienia).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas zajęć poświęconych zróżnicowaniu krajobrazowemu Polski (zakres rozszerzony: XIV. 2). Może znaleźć zastosowanie na lekcji powtórzeniowej z działu dotyczącego związków między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski (zakres rozszerzony: XIII).