Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.4.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ein guter Manager soll kreativ sein! / Dobry menedżer powinien być kreatywny!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat predyspozycji zawodowych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni cechy osobowościowe niezbędne do pracy na określonym stanowisku;
opisze, jakie cechy charakteru są pożądane na rynku pracy;
napisze ogłoszenie o pracę.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych, oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu przez uczniów własnych zainteresowań oraz pasji;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne:
tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą,
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym, na przykład językiem angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie,
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych, np. ilustracje, diagramy, wykresy.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie, prezentacja;
kognitywna – technika: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
statystyka.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zdjęciu do tekstu z części Przeczytaj i formułowanie hipotez, kim są i o czym mogą rozmawiać osoby na zdjęciu.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst w części Przeczytaj. Sprawdzają rozumienie tekstu wykonując Übung 1 oraz pracują nad słownictwem występującym w tekście wykonując Übung 4 z części Przeczytaj i Aufgabe 2, 3 i 4 z części Sprawdź się.
Pracując w parach uczniowie opracowują 3‑4 pytania do tekstu. Następnie łączą się z inną parą: zadają sobie nawzajem pytania i odpowiadają na nie. Nauczyciel pomaga w przypadku trudności.
Uczniowie analizują globalnie ilustrację interaktywną i formułują hipotezy, czego dotyczy. Następnie uczniowie zapoznają się szczegółowo z ilustracją interaktywną i na podstawie informacji w niej zawartych wykonują Übung 1 w części Ilustracja interaktywna. W celu utrwalenia słownictwa wykonują Übung 2 i 3 z części Ilustracja interaktywna.
Uczniowie utrwalają słownictwo związane z cechami charakteru. Analizują Tipp zur Grammatik dotyczący tworzenia rzeczowników odprzymiotnikowych i wykonują Aufgabe 6 z części Sprawdź się, a następnie Aufgabe 5 i 7.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Übung 4 z części Ilustracja interaktywna. Na tej podstawie tworzą analogiczne ogłoszenie o pracę. Uczniowie pracują w parach, wymieniają się swoimi ogłoszeniami i symulują rozmowy telefoniczne: jeden uczeń wchodzi w rolę pracodawcy, drugi - w rolę osoby zainteresowanej pracą. Kilka dialogów jest prezentowanych na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie, korzystając ze stron internetowych z ogłoszeniami, wyszukują interesujące dla nich ogłoszenie o pracę, następnie analizują je pod względem językowym, np.: przygotowują słowniczek, kolejno podejmują próbę odpowiedzenia na owo ogłoszenie poprzez sformułowanie krótkiego zapytania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: wzbudzenie zaciekawienia tematyką, zapoznanie się z wzorcem tekstowym, jakim jest ogłoszenie o pracę;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą: na podstawie wzorców tekstowych uczniowie tworzą ogłoszenie o pracę oraz symulują rozmowy o zatrudnienie;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu - uczniowie wyszukują w Internecie jedno przykładowe ogłoszenie o pracę, które wydaje im się interesujące. Przygotowują następnie krótkie uzasadnienie, dlaczego to ogłoszenie ich interesuje i dlaczego nadawaliby się na to stanowisko.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0