| |
| |
| Badanie ładunku na zewnątrz i wewnątrz naładowanego przewodnika |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 4) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach i znikanie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 6) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach, zerowe natężenie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya), duże natężenie pola wokół ostrzy na powierzchni przewodnika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia własności przewodników,
bada rozkład ładunków w przewodniku,
przeprowadza eksperyment w laboratorium wirtualnym z klatką Faradaya,
rozwiązuje zadania problemowe dotyczące rozłożenia ładunku na przewodniku.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| elektroskop, pałeczka ebonitowa z tkaniną, naczynie metalowe na izolowanej nóżce, metalowa kulka na izolowanym uchwycie |
| |
|
|
Na poprzedniej lekcji, nauczyciel zadał uczniom wykonanie eksperymentu w wirtualnym laboratorium. Uczniowie opisują przebieg doświadczenia i wspólnie z nauczycielem podają podstawowe własności przewodników w polu elektrycznym. |
|
Na lekcji nauczyciel przeprowadza rzeczywisty eksperyment polegający na ładowaniu przewodzącego naczynia za pomocą naelektryzowanej pałeczki ebonitowej, a następnie zbieraniu ładunku za pomocą przewodzącej kulki z poszczególnych części naczynia i mierzeniu go elektroskopem. Uczniowie próbują w sposób jakościowy opisać obserwowane zjawisko. Inspirowani przez nauczyciel wyjaśniają działanie klatki Faradaya, zwracając uwagę na rozkład ładunku, potencjał na powierzchni oraz zanikanie pola wewnątrz. |
|
Uczniowie weryfikują zdobytą wiedzę rozwiązując w parach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 5‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą wykonać eksperyment w wirtualnym laboratorium na lekcji. |