Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.12.5
Imię i nazwisko: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Lernt interessanter! / Uczcie się ciekawiej!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności formułowania poleceń i instrukcji.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poda przykłady, jak uczyć się ciekawiej;
zaplanuje naukę języka obcego z odpowiednią aplikacją;
opisze możliwości bardziej efektywnego uczenia się z wykorzystaniem aplikacji.
Cele motywacyjne:
uczeń czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie i doświadczenia ucznia są ważnym elementem lekcji;
uczeń uczy się przez interakcję;
uczeń sam decyduje, co chce zapamiętać z lekcji, wspiera to jego autonomię.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o dogodny do nauki czas, wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych, określanie celów dla konkretnych zadań językowych, np. opanowanie biegłego rozumienia języka mówionego).
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie;
praktyczna – opis fotografii, odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – wideo;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słownik tradycyjny lub internetowy,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Po otrzymaniu odpowiedzi zachęca uczniów do opisania ilustracji, zadając pytania sugerujące: Was siehst du auf dem Bild? Welche Apps kennst du? Następnie prosi uczniów o podanie słów w języku niemieckim, które kojarzą im się ze zdjęciem.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej i pyta ich, w jaki sposób się uczą, jak lubią się uczyć, a jak nie, oraz czy używają jakichś aplikacji do nauki języków obcych.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wiadomość Tomka o aplikacji do nauki języków, starając się zrozumieć jej treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z uczeniem się języków z aplikacją: układają wskazówki we właściwej kolejności (Übung 1) oraz wskazują zdania prawdziwe i fałszywe (Übung 2).
Übung 3 to wprowadzenie trybu rozkazującego dla drugiej osoby liczby pojedynczej. Nauczyciel pyta uczniów, czy robią fiszki. Proponuje wybranie z tekstu nowych dla uczniów wyrażeń i stworzenie fiszek. Jeśli to możliwe, fiszki tworzone są w wersji papierowej na karteczkach. Jeśli uczniowie uczą się online, fiszki można przygotować również w tej formie.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (tutorial w formie wideo dotyczący korzystania ze słowników – papierowego i online). Übung 1 polega na przyporządkowaniu komunikatów odnoszących się do użytkowania słownika papierowego lub online, przy okazji pozwala na utrwalenie formy trybu rozkazującego dla drugiej osoby liczby mnogiej. Rozwiązując Übung 2, uczniowie wybierają poprawną odpowiedź. Übung 3 polega na zastosowaniu trybu rozkazującego dla drugiej osoby liczby mnogiej.
Uczniowie przechodzą do pracy z ćwiczeniami z części Sprawdź się. W Aufgabe 5 zadaniem uczniów jest rozwiązanie krzyżówki. Przy tej okazji można porozmawiać z uczniami o tym, czy warto planować naukę języka obcego i jak to zrobić. Aktywność ta ma również na celu rozwijanie sprawności mówienia.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów, jaką aplikację ostatnio pobrali na telefon, oraz informuje, że będą mieli za zadanie pomóc koledze w obsłudze nowego słownika pobranego na telefon (to wstęp do Aufgabe 8 w części Sprawdź się – pracy domowej).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się z jakiegoś powodu szczegolnie ważne, przydatne dla uczniów.
Praca domowa
Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania zadane w ankiecie w Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: nauczyciel może zaproponować uczniom obejrzenie wideo; ułatwi to pracę na lekcji zwłaszcza uczniom mającym trudności z koncentracją lub przetwarzaniem fonologicznym; uczniowie mogą dodatkowo wypisać słowa, które są dla nich nowe, ciekawe; można też zadać uczniom pytanie, czy domyślają się, czego będzie dotyczyła lekcja;
podczas lekcji: uczniowie rozwijają umiejętność słuchania ze zrozumieniem; słuchanie i oglądanie wideo wspiera pracę nad poprawną wymową;
po lekcji: warto polecić uczniom, aby ponownie obejrzeli wideo w celu utrwalenia słownictwa i struktur, a także zachęcić ich do ponownego włączenia wideo oraz jednoczesnego słuchania i czytania transkrypcji. Wspiera to pracę nad wymową i intonacją oraz przyczynia się do trwalszego zapamiętania nowych treści i tworzenia wypowiedzi pisemnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0