Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Moc wydzielana na oporniku

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

17) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

VII. Prąd elektryczny. Uczeń:

1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
2) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. obliczy moc wydzieloną na oporniku,

  2. wyprowadzi ze znanych definicji wzór na moc wydzieloną na oporniku,

  3. opisze mikroskopowy mechanizm wydzielania ciepła w oporniku podczas przepływu prądu,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów.

Strategie nauczania:

Formative feedback

Metody nauczania:

- pogadanka,
- analiza pomysłów w grupach,
- rywalizacja grup.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Urządzenia multimedialne dla par uczniów. Film samouczek, zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Jak definiujemy moc wydzieloną na oporniku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Zaciekawienie uczniów (wg e‑materiału).
- Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji oraz podanie NaCoBeZu.
- Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów i nawiązanie do tej wiedzy: praca sił, różnica potencjałów elektrostatycznych, związek temperatury ciała z energią drgań jego cząsteczek.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie dzielą się według własnych preferencji na dwie grupy. Jedna zapoznaje się z tekstem „ Warto przeczytać”, a druga uczy się wykorzystując film‑samouczek.
- Po skończeniu nauki każda z grup opracowuje po 2 pytania dotyczące tematu lekcji, które zada przeciwnikom. Wygrywa grupa, która udzieli poprawnych odpowiedzi (może zdarzyć się także remis). Nauczyciel pełni rolę jury oraz udziela informacji zwrotnej kształtującej.
- Następuje krótka refleksja uczniów, na temat, co najbardziej pomogło mi w zrozumieniu tematu metodą, którą pracowała moja grupa (refleksja nad sposobem uczenia się).
- W celu sprawdzenia poziomu wiedzy i umiejętności, uczniowie rozwiązują w parach zadania: 1, 3, 5, 8 z zestawu ćwiczeń.
- Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 4, 6, 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być także wykorzystany do podsumowania wiadomości o pracy i mocy prądu elektrycznego oraz w strategii odwróconej klasy, do przygotowania się uczniów do lekcji.