Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Moc wydzielana na oporniku |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 17) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Formative feedback |
Metody nauczania: | - pogadanka, |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Urządzenia multimedialne dla par uczniów. Film samouczek, zestaw zadań. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: Jak definiujemy moc wydzieloną na oporniku |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Zaciekawienie uczniów (wg e‑materiału). | |
Faza realizacyjna: | |
- Uczniowie dzielą się według własnych preferencji na dwie grupy. Jedna zapoznaje się z tekstem „ Warto przeczytać”, a druga uczy się wykorzystując film‑samouczek. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 2, 4, 6, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być także wykorzystany do podsumowania wiadomości o pracy i mocy prądu elektrycznego oraz w strategii odwróconej klasy, do przygotowania się uczniów do lekcji. |